Frie og sterke kommuner

Venstre ønsker å styrke kommunesektoren kraftig, skriver fylkesleder i et leserinnlegg. Oppgaver må flyttes, det må gis større rom for løsninger og muligheter til å finansiere ekstratiltak gjennom lokal inntektsskatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre ønsker gjennom en velferdsreform å styrke kommunene som forvaltningsnivå. Oppgavene og handlingsrommet må i større grad flyttes til tjenestenivået nærmest innbyggerne, til kommunene. Det bør være kommunene som innehar hoveddelen av den offentlige forvaltningen, ikke Staten, slik det er i dag.

Venstres hovedgrep er å overføre oppgaver på helsesektoren fra sykehusene, tillate større rom for variasjoner i forhold til hvordan kommunene prioriterer sine tjenester, og kommunene må gis muligheter til å finansiere ekstratiltak gjennom lokal inntektsskatt, som har en langt bedre sosial profil enn eiendomsskatt.

Mer kvalitet og verdighet
Viktigst er å bedre tjenestene for innbyggerne; mer velferd, mer kvalitet, mer verdighet. I dag bruker sykehusene 60 milliarder på pasienters tre siste levemåneder. Venstre mener det er viktig både for pårørende og døende at slik pleie kan skje lokalt. Det vil dessuten avlaste sykehusene og korte ned på behandlingskøer, samtidig som kommunene får bygd opp lokal kompetanse. Mange av dem som står i kø, trenger poliklinisk behandling og behøver ikke nødvendigvis reise til et sykehus.

Venstre tror at tjenestene totalt sett blir bedre lokalt og at vi får mer tjeneste for midlene og oppgavene som kan overføres fra spesialisthelsetjenesten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**