Deltakerne i undersøkelsen har gitt karakterer på en skala fra meget god til meget dårlig (5 til 1), hvor middels tilsvarer karakteren 3 på skalaen. Snittet for alle byene gir karakteren 2,7. Bare de fire beste byene får en karakter på over middels. Les mer om kåringen her.
Venstre vil ha belønningsordning for sykkel
I Stortingsvalgprogrammet for neste periode setter Venstre som mål at andelen av reiser med sykkel skal være ti prosent innen 2020. Som eneste parti går nå Venstre inn for at byer som er flinke til å legge til rette for at flere kan sykle i stedet for å ta bil, skal belønnes med millioner fra staten. Det var Venstre med daværende samferdselsminister Torild Skogsholm som innførte belønningsordningen for kollektivtrafikken. Nå foreslår Venstre en tilsvarende ordning for sykkeltrafikken.
– Venstre mener staten må sterkere på banen med tiltak som stimulerer byene til å satse på sykkel. Den såkalte belønningsordningen for kollektivtrafikk, utløser penger fra staten når kommunene satser på bedre kollektivløsninger. Nå vil Venstre ha et lignende belønningssystem for byer som satser på sykkel ,sier Drammen Venstres Tom Hedalen.
– Får vi flere til å bruke sykkel i stedet for bil, vil det være bra for bymiljøet, bra for klimaet og bra for folks helse, sier Hedalen.
Litt fakta om belønningsordningen for kollektivtrafikk Dette er belønningsordningen for KOLLEKTIVTRAFIKK som ble innført av daværende samferdselsminister Torild Skogsholm (V).
“Belønningspotten” er idag på kr 324 mill. (STATSBUDSJETTET FOR 2009).
Tom Hedalen
tlf 909 59 433