Vil ha belønningsordning for sykkel

I stortingsvalgprogrammet for neste periode setter Venstre som mål at andelen av reiser med sykkel skal være ti prosent innen 2020. Som eneste parti går nå Venstre inn for at byer som er flinke til å legge til rette for at flere kan sykle i stedet for å ta bil, skal belønnes med millioner fra staten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Torgeir Fossli, Tonje Løwer Gurholt, Solfrid Rui Slettebakken og Geir Arild Tønnessen

Belønningsordning fra staten er ett tiltak, men det fritar likevel ikke kommunenes ansvar for å satse på sykkel.

Venstre har varaordførere i de største byene, Skien, Porsgrunn og Kragerø. Derfor vil vi spesielt i disse byene sette sykkelpolitikk på dagsorden, og har som mål at disse byene blir mye bedre tilrettelagt for sykkel. For den enkelte kommune har et betydelig ansvar i å forbedre og utvide sykkelveinettet. Sykkelveier må være en naturlig del av sentrumsutvikling og byplanlegging. Venstre har allerede i Skien, Porsgrunn og Kragerø vist at sykkelpolitikk er noe Venstre satser på, men vi vil enda mer. Derfor er vi svært glade for at Venstre vil programfeste en belønningsordning for sykler, som våre kommunene og andre kan søke om statlige midler fra, sier Venstres varaordførere Tønnessen, Johnsen og Rui Slettebakken.

Det er like viktig å doble sykkelbruken som det er å doble kollektivbruken. Dessuten er det et politisk kinder egg å satse mer på sykkel. Det skaper færre biler på veiene, det er et godt miljøtiltak, og det er ikke minst et meget godt helsepolitisk tiltak.

Venstre ønsker dessuten og premiere den enkelte som velger å sykle til jobb. Vi ønsker at sykling til jobb skal inn på lik linje med bil i statens regulativ for kjøregodtgjørelse.

Så ved at staten legger til rette med midler til gode tiltak for økt bruk av sykkel, vil kommunene ha mulighet til å satse stort på dette, og i tillegg vil syklistene selv bli premiert i form av “sykkelgodtgjørelse”. Det er et slikt samarbeid mellom stat, kommune og den enkelte borger som skal til for å nå våre mål om økt bruk av sykkel, sier fylkesleder i Telemark Venstre Tonje Løwer Gurholt.

VARDEN
har skrevet reportasje som du kan lese HER

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**