Strategier for byutvikling

Tydeligere rammebetingelser og mer helhetlig politikk er nødvendig for å styrke sentrum – som vår viktigste fellesarena.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Mange elementer må virke sammen for at vi skal få til den utviklingen vi ønsker i sentrum (og dermed også i resten av kommunen), skriver Tor Homleid i innlegg i Sandefjords blad. I Venstre tror vi at noe av det vi må bli flinkere til i Sandefjord, er å sørge for:
1. Tydeligere rammebetingelser, mer helhetlig politikk for dem som eier og utvikler eiendommer.
2. Flere arbeidsplasser — og gjerne skoleplasser — i og nær sentrum.
3. Bedre tilgjengelighet til sentrum.
4. Et fortsatt blomstrende kultur- og foreningsliv.
5. Et styrket samarbeid med statlige og fylkeskommunale myndigheter.

Hele innlegget kan du lese på Sandefjords blads nettutgave – eller under bildet.

Kilen brygge, våren 2007

Byuvikling: Strategier for vekst i sentrum

Venstre er miljøpartiet. Derfor er vi opptatt av byutvikling. Mange som er opptatt av hvordan vi former og bruker byen vår stemmer Venstre fordi de ser at vår politikk vil bidra til å utvikle sentrum til en tryggere og viktigere møteplass for byens innbyggere. En forutsetning for dette er at sentrum befestes som kommunens handels- og kultursenter. Dette er også avgjørende for vår mulighet til å utvikle Sandefjord i en miljøvennlig retning. Mer aktivitet i sentrum demper utbyggingspresset i utkanten av kommunen, gjør at våre daglige reiser blir kortere og at flere av reisene kan gjennomføres til fots eller med tog og buss.

Det har vært fokus på byutvikling i Sandefjord det siste året, og det er flere positive trekk i utviklingen av byen. Mange nye leiligheter har gitt oss flere bosatte i sentrum og vi har etter hvert fått fylt igjen de rivningstomtene som i mange år lå brakk som parkeringsplasser. Gjennom samarbeidet om Blomsterbyen har Parkvesenet og Handelsstanden også gitt et viktig bidrag til et trivelig sentrum.

Dessverre er det også flere negative trekk ved utviklingen i sentrum. Handelsvirksomhet utenfor sentrum vokser mer enn handelen i sentrum, og nye arbeidsplasser i Sandefjord etableres så langt fra sentrum at bedriftene og de ansatte i liten grad forholder seg til byen. Vi ser også at kommunen har vanskelig for å stå distansen ut når det gjelder å skape et trivelig sentrum. Samtidig som Sandefjord kåres til "Årets blomsterby" har kommunen latt utbyggerne av Hvaltorvet gjøre om den viktigste forbindelsen mellom Torvet og Brygga til en anleggsplass hvor fotgjengere, syklister og rullestolbrukere må ta seg fram mellom søledammer og lastebiler. Dette henger ikke sammen!

I forhold til andre kommuner er Sandefjord en kommune hvor offentlig sektor er fattig, men hvor det — periodevis – er mye vekstkraft i privat næringsliv. Mulighetene for at vi skal få den utviklingen vi ønsker, avhenger derfor av vilje til samarbeid mellom offentlig og privat sektor og av politisk vilje til å styre utviklingen i ønsket retning. For at samarbeidet skal virke positivt for byen, er det nødvendig å utvikle gode rammebetingelser for næringslivet; rammebetingelser som gir oss frihet til utvikling av lønnsomme bedrifter samtidig vi tar vår del av ansvaret for at byen utvikles til beste for hele befolkningen.

Mange elementer må virke sammen for at vi skal få til den utviklingen vi ønsker i sentrum (og dermed også i resten av kommunen). I Venstre tror vi at noe av det vi må bli flinkere til i Sandefjord, er å sørge for:
1. tydeligere rammebetingelser, mer helhetlig politikk for de som eier og utvikler eiendommer
2. flere arbeidsplasser — og gjerne skoleplasser – i og nær sentrum
3. bedre tilgjengelighet til sentrum
4. et fortsatt blomstrende kultur- og foreningsliv
5. et styrket samarbeid med statlige og fylkeskommunale myndigheter

Mange politikere tror at fravær av styring og styringssignaler er det beste for næringslivet; De mener resultatet blir best når saker behandles enkeltvis og uavhengig av planer og tidligere vedtak. Dette er feil. Vi som driver med politikk har ansvar for å gi byens innbyggere langsiktige og stabile rammebetingelser.

Striden som har oppstått rundt Linaaegården kan brukes som illustrasjon på en tilfeldig maktutøvelse som vi må komme bort fra. Bystyret har enstemmig vedtatt en strategi for byutvikling (Strategiplanen) og fulgt denne opp med en bevaringsplakat som klart forteller at Linaaegården har stor betydning for miljøet i Storgata og at bygningsmiljøet har kulturhistoriske verdier som er viktig å ta vare på. Likevel ønsker Høyre og Fremskrittspartiet å tillate riving.

De siste årene er det gjort mye for å trekke nye arbeidsplasser til Fokserød og Kullerød, mens lite eller ingenting har skjedd når det gjelder tilrettelegging for ny næringsvirksomhet i eller nær sentrum. Venstre ønsker høyere utnyttelse av sentrale næringseiendommer og å fjerne de meningsløse kravene til parkeringsdekning for bynære arbeidsplasser. Samtidig vil vi gjøre det mindre attraktivt å etablere ny virksomhet i områdene langs E18.

En viktig oppgave er også å sørge for at sentrum er tilgjengelig for alle. Det skal være lett å komme til byen med alle transportmidler og lett å bevege seg rundt i sentrum til fots, mes sykkel eller med rullestol. Sykkelbyen har gitt en ny giv for tilrettelegging for gående og syklister, men vi må forsterke innsatsen. Vi må også se på muligheter for å bygge nye parkeringsanlegg i utkanten av sentrum, f.eks i Preståsen eller under Kirkeparken. God parkeringsdekning i P-hus gjør at flere kan bruke sentrum og at vi kan fjerne parkering i gater hvor det er viktig å få plass til flere gående og syklister.

Sandefjord har i mange sammenhenger ført en konfrontasjonslinje i forhold til statlige og fylkeskommunale myndigheter. I Venstre tror vi dette ikke er særlig klok politikk. Det er mulig å oppnå mye mer ved då spille på lag med overordnede myndigheter. Sykkelbyen er et lokalt eksempel på at det. De siste års utvikling i Drammen er et godt eksempel på hva som er mulig å få til når lokale myndigheter bestemmer seg for "å løfte byen etter hårene" — og samarbeider med stat og fylkeskommune om å få det til.

Tor Homleid, politisk nestleder
Sandefjord Venstre.