Skeptisk til loddefiske

Finnmark Venstre er svært skeptisk til oppstart av loddefiske neste år. Det må ikke være slik at så snart en bestand er i vekst, så skal denne utnyttes maksimalt.
Finnmark Venstre har da også programfestet at man skal ha en bærekraftig ressursutnytting, i Barentshavet. Videre er det også programfestet at uttak av lodde ikke må skje før et bærekraftig nivå av bestanden er oppnådd, sier fylkesleder Terje Soløy.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– At havforskning nå viser at loddebestanden er i vekst er svært gledelig, men man bør likevel være forsiktig med uttak i den størrelse som nå anbefales. Vi vet at lodda er føde for blant annet torsken, og en uforsiktig utnytting av loddebestanden, kan i verste fall medføre nedgang i torskebestanden. Man må se forvaltningen av ressursene i Barentshavet under ett, og ikke isolert sett bare se på enkeltbestander. Finnmark Venstre er av den oppfatning at lodda fortsatt skal være føde for andre arter, og at uttak i den størrelsesorden som er anbefalt ikke er tilrådelig, fortsetter Soløy.
– Det bør også stilles spørsmål om industrien er rede for mottak og produksjon til konsum, og om markedet er tilstede, allerede til 2009. Også i Finnmark Venstre ser man at loddeproduksjon kan gi sårt tiltrengt arbeid på land, men vil ha vurdert i hvilken grad. Erfaringsmessig vet man at mye produksjon foregår om bord, og at sesongen er kort. Skal uttak skje bør man begrense dette oppad til 100.000 tonn, og at dette forbeholdes kystflåten i størst mulig grad. Fylkesleder Terje Soløy avslutter med å presisere at fisket må skje utenfor 4-mila av hensyn til gytingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**