Venstre har i lang tid fokusert på lærerens betydning for å heve kvaliteten på undervisninga i skolen. Nasjonalt har vi foreslått blant annet kompetanseår og nasjonale rekrutteringsplaner, og lokalt fremmet vi i fjor en interpellasjon om å få til en mer systematisk videreutdanning av lærerne i Trondheimsskolen.
Bystyret i Trondheim behandlet i går en sak som heter "Realfagsatsing i trondheimsskolen". Venstre ønsket i denne sammenhengen å understreke betydningen av lærernes kompetanse, og sørge for at rådmannen i det videre arbeidet legger til rette for at lærerne får bedret sin kompetanse i realfag. – Dyktige, kompetente lærere med faglig fordypning i realfag er den viktigste enkeltfaktoren for å heve kvaliteten på undervisninga, sier kommunalråd Jon Gunnes (V).
Venstres gruppeleder syntes det var svært positivt at både Ap og SV støttet Venstre i at videre- og etterutdanning av lærere blir førsteprioriteten i realfagssatsninga, men han var skuffet over at de ikke ønsket å være med på å forplikte seg til frikjøp og stipendordninger. – Rådmannen peker selv på at mange lærere synes det er vanskelig å ta ekstra utdanning når de må jobbe fullt ved siden av, derfor må vi sette av ressurser til frikjøp og stipender, sier han.
Venstres forslag lød som følger:
"Bystyret mener at mer kompetente og motiverte lærere er det viktigste for å heve kvaliteten på realfagsundervisninga. Rådmannen må derfor ha som førsteprioritet å få til gode systemer for videre- og etterutdanning av lærere. Dette krever:
– Bedre tilrettelegging og motivering fra skoleleders side slik at flere lærere er villige til å ta videreutdannning
– Større bruk av frikjøp og stipendordninger for lærere som tar videreutdanning
– At faglig fordypning etterspørres ved nyutlysninger"