– Gjennom mye arbeid fikk vi byrådet til å doble avgangene på t-banen. Nå vil vi bedre kollektivtilbudet langs Hovedbanen også, og øke togavgangene til i hvert fall fire ganger i timen, sier Linn Beate Kaald Thoresen.
For med et bedret kollektivtilbud langs Hovedbanen, som går forbi Grorud, tror lederen i Grorud Venstre at flere vil la bilen stå.
– Blir togtilbudet bedre her, vil flere benytte seg av kollektivtransporten. Allerede nå har t-banen hatt 49% økning i passasjertrafikken, sier hun.
– Betyr det at du roser byrådet for deres arbeid for kollektivtrafikk?
– Nei, det gjør jeg absolutt ikke, sier Kaald Thoresen. – Nå ønsker de å sette opp prisen på månedskort, og det går vi ikke med på.
Oslo Venstre har også foreslått at kommunen overtar driften av strekningen langs Hovedbanen.
– Dette gjør vi fordi vi tror byen kan få opp frekvensen raskere enn det ser ut til at NSB kan greie. I førsteutkastet til Venstres stortingsvalgprogram foreslår programkomitéen at partiet skal gå inn for å gi storbykommunene frihet til å velge om de vil overta driften av jernbane i regionen. Det synes jeg er bra, sier Linn Beate Kaald Thoresen.
Hele saken kan lese i Akers Avis Groruddalen for fredag 17. oktober, side 13.