De usynlige barna

I år er det Blåkors som får pengene som samles inn under TV-aksjonen. Pengene skal brukes til barn som lider under foreldrenes rusmisbruk. Mange av disse barna har allerede en plass i vår kommunes hjelpeapparat, og flere til vil få det etter hvert. Dette er barn som vi vet har det vanskelig og vi vet også at mange vil fortsette å ha det vanskelig, resten av livet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Mennesker

Foto: Microsoft

Dersom vi ser på tall fra Statistisk Sentralbyrå og KOSTRA, ser vi at det i Drammen er mange barn som følges opp av barnevernet, flere enn i mange andre kommuner vi kan sammenligne oss med, som f.eks Sandnes og Skien. Barnevernet i Drammen er dyktige, men det er ingen grunn til å tro at barnevernet i byen vår er flinkere til å fange opp barn i vanskeligheter. Det er nok heller dessverre flere som faktisk har det vanskelig her. Dette i tillegg til færre ansatt i barnevernstjenesten i Drammen, enn i de nevnte kommunene, gjør presset på Barnevernstjenesten stort. Samlet er dette kanskje årsaken til at så få barn har fått en plan for sin utvikling (27%) i forhold til hos lignende kommuner hvor over 40% av barna har en slik plan.

Magnus

Foto: Kristin G Langaker

Drammen Venstre vil styrke vernet av barns oppvekst. Vi vil styrke det etablerte barnevernet, men vi ønsker også å tenke nytt. SOS Barnebyer ønsker å opprette en barneby i Drammen. Dette er Drammen Venstre positive til. Vi ønsker ikke, som andre partier i Bystyret, å vente på erfaringer fra Bergen for å se om dette konseptet er bra for barn i Norge. SOS Barnebyer finnes allerede i 19 land i Vest-Europa, inkludert fem i Finland. Dette er gode nok referanser for oss. En barneby i Drammen vil øke kapasiteten for barn som trenger et nytt hjem, en ny familie, og en trygg og stabil oppvekst. En SOS Barneby vil være være et viktig supplement til det eksisterende tilbudet.

Når barnevernsbarna blir 18 år, må de klare seg selv. Det viser seg at dette ikke alltid går så greit, som for barn som har hatt en normal oppvekst. Det er et stort problem at barn med en problematisk oppvekst ikke klarer seg i overgangen til et selvstendig voksenlivet. Venstre ønsker å utvide tjenestetilbudet hos barnevernet, til å inkludere oppfølging for unge voksne over 18 år. Venstre vil at ungdom mellom 18 og 23 år skal ha en lovfestet rett til en fast kontaktperson i det offentlige støtteapparatet som kan bistå ved behov for hjelp, bistand, rådgivning o.l. Med styrket oppfølging vil overgangen fra barn til voksenlivet kunne gå glattere og muligheten til å fullføre en utdanning og å få seg en ønsket jobb vil øke.

Ulla Nordgarden

Foto: Tom Hedalen