Ønsker tettere samarbeid i Trøndelag

14. oktober ble alle partiene i fylkestinget invitert til å starte arbeidet med å lage samhandlingsprogram etter at Felles Fylkesplan er vedtatt i de to Trøndelagsfylkene samt Trondheim kommune. – For Venstre er dette et viktig skritt på veien til et nærmere samarbeid mellom de to fylkene, sier fylkestingsrepresentant Elisabeth Paulsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Når Forvaltningsreformen krympet til nesten ingen ting, er det viktig å se på hvilke områder det er tjenlig at nord og sør og Trondheim jobber sammen om, sier Paulsen.

Felles Fylkesplan-er et felles dokument for Sør-og Nord-Trøndelag og Trondheim kommune.
Det var enestående i sitt slag da det ble laget for første gang. Kanskje er det like enestående at det nå er mulig å videreføre dette arbeidet, den manglende forvaltningsreformen til tross.
Grunnlaget for dette dokumentet er nå vedtatt av alle tre instanser, begge fylkene samt Trondheim kommune.

Elisabeth

– Det som nå er utfordringen, er å jobbe ut et samhandlingsprogram som viser hvilke tiltak som konkret ventes gjennomført i perioden, sier Paulsen. Å få vedtatt et felles handlingsprogram er viktig for Venstre, her er det nok sprikende oppfatninger både hos de tre samarbeidende parter og i de ulike partier, men etter Venstres mening vil det være en styrke å få til et realistisk og handlingsorientert program.

– Klima er første punkt, og er tenkt å gjennomsyre de øvrige punktene. Det ble allikevel understreket betydningen av at fylkeskommunene kunne bidra til at kommunene i Trøndelag får laget sine egne klima- og energiplaner, sier Paulsen. I desember 2007 foreslo Venstre i fylkestinget i Sør-Trøndelag å opprette et felles nettsted der de enkelte kommuner kunne hente ideer fra andre til sitt arbeid, en idébank som kan brukes i arbeidet med klima og energiplanene. Den gangen fikk ikke forslaget flertall, dels fordi arbeiderpartiet den gangen uttalte at det ikke var nødvendig; nå ble det uttalt at et slikt tiltak kunne være en god ide.

– Når det gjelder punkt to, energi, ser det ut til at Venstres utfordring må søke å demme opp for en gryende iver for en ny omgang med vannkraftutbygging, fortsetter Paulsen. Dette har muligens kommet opp etter at kritikken mot for mange og store vindmølleparker har vokst seg sterk i mange miljøer. NTNUs forskningsinnsats i denne sammenhengen vil også måtte betones sterkt.

– Punkt tre som omhandler arbeidskraft har i den siste tiden fått et noe annet innhold enn i begynnelsen av arbeidet med dette programmet. Da var hovedutfordringen å få arbeidskraft nok, nå er en økende arbeidsledighet en større utfordring. Likevel er det viktig at velkvalifisert arbeidskraft er tilgjengelig, sier Paulsen.

Elisabeth Paulsen

Å utnytte å styrke forskningen ved NTNU vil bli et kjernepunkt i programmet, noe Venstre i høy grad er med og slåss for. – Å bruke naturressursene i distriktet på en måte som opprettholder bærekraften og styrker distriktene vil bli en utfordring. Her trengs sentra for kunnskapsbaser, og her kniver de "gamle" landbruksskolene i fylket. For Sør-Trøndelag sin del vil det bli viktig a Skjetlein opprettholdes som ressurssenter uten at det skal gå vesentlig ut over senteret som bygges opp på Mære, sier Paulsen.

Hvilke kommuniksjonsutfordringer som skal nedfelles i programmet vil også være en diskusjon. – For Venstre er det et viktig punkt å få gods over fra vei til bane og båt. Tilrettelegging av miljøvennlige transportformer i tettbygde områder, først og fremst i Trondheim, der det har stor betydning å få bygd ut kollektivtrafikken, vil være et av hovedpunktene, elektrifisering av jernbane sør og nordover vil være en utfordring, samt å sørge for at Trøndelag har full mobil og bredbåndsdekning, sier Paulsen.

Disse punktene skal nå bearbeides administrativt, til de kommer til behandling i Trøndelagsrådet i begynnelsen av desember, og deretter skal vedtas av de tre samarbeidende parter før jul.
– Venstre vil bidra til at dette ikke blir gode ønsker på papir, men at det blir konkret politikk som Sør-og Nord-Trøndelag og Trondheim kan realisere i fellesskap, avslutter Paulsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**