Bjerkholt foreslått som nr. 5 på stortingsvalglista

Nominasjonskomitéen har foreslått Boye Bjerkholt fra Skedsmo på femteplassen på Venstres stortingsvalgliste i Akershus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Boye Bjerkholt

Foto: Anne-Mette Aune Hjelle

Listeforslaget toppes av nåværende stortingsrepresentant Borghild Tenden (Bærum), deretter følger Abid Raja (Oslo), Inge Solli (Nittedal) og Inger Johanne Bjørnstad (Oppegård). På femteplassen har flertallet valgt å innstille på Bjerkholt, mens et mindretall i komitéen har tatt ut dissens og ønsker Lars Peder Nordbakken (Gjerdrum) i stedet.

Venstre har som mål å vinne to mandater i Akershus.

– Ved forrige valg fikk Venstre 21.834 stemmer, og var ca. 3.000 stemmer unna å kapre mandat nummer to. Det er en målsetning som absolutt bør være innen rekkevidde. Da gir femteplass på lista en rangering som tredje vara og store muligheter for gjesteopptredene på Stortinget, sier Bjerkholt, som mener miljø og skole blir de viktigste sakene for Venstre ved neste års valg.

I tillegg håper han å være med på å snu Venstre i EU-saken, og mener at en ny EU-debatt plutselig kan bli aktuell igjen dersom Island søker medlemskap.

– Om Island i kjølvannet av den økonomiske krisen på øya velger å søke om medlemskap, så faller EØS-avtalen sammen. Da må vi ta en ny runde på hvilket forhold vi skal ha til Europa og til alle landene rundt oss. Er det noe klimakrisen og finanskrisen har til felles, så er det at krisen stopper ikke ved landegrensene. Da kan heller ikke politikken gjøre det. Derfor er det grunnleggende bra at vi har en arena i Europa for utforming av europeisk politikk til å løse våre felles, grenseoverskridende utfordringer på eget kontinent, sier Bjerkholt.

Den endelige lista blir vedtatt på Akershus Venstres nominasjonsmøte som finner sted i Fylkestingssalen i Oslo tirsdag 18. november kl. 18.30.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**