Planutvalget: Går i mot nyregulering ved Rica Saga

Rådmannen anbefaler i sin innstilling til planutvalget at det foreslåtte reguleringsforslaget for området sør for Rica Saga ikke fremmes som reguleringsplan. Begrunnelsen for dette er hensynet til bevaringsverdig bebyggelse i området.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre støtter rådmannens innstilling i denne saken. Utbyggers forståelse for verdien av eksisterende bebyggelse synes fraværende. Det skisserte nybygget som følger planforslaget vil i liten grad bidra til en positiv urban utvikling.

Rådmannen åpner i sin innstilling for muligheten for positiv behandling av søknaden dersom Sørhauggaten 109 flyttes til en annen sentral hjørnetomt. Utbygger mener at dette ikke lar seg gjøre. Venstre ønsker ikke å åpne for en slik mulighet og kommer til å foreslå dette punktet strøket fra vedtaket.

Etter Venstres mening er det åpenbart at enkeltstående bygg fra ulike perioder kan ha egenverdi og gi et viktig bidrag til et variert og sammensatt bybilde. Etter vår oppfatning har særlig Sørhauggaten 109, men også nabohuset Sørhauggaten 111, kvaliteter som det er viktig å ta vare på. Vi er derfor tilfreds med at rådmannens innstilling poengterer nettopp dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**