Budsjettet: Stramt budsjettforslag uten tydelige prioriteringer

Rådmannen la onsdag fram sitt forslag til budsjett for 2009. Det er et stramt budsjett men mangler etter Venstres syn klare prioriteringer av kommunens kjerneoppgaver. I arbeidet med budsjettet framover blir det for Venstre viktig å fokusere på et best mulig tjenestetilbud til byens borgere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Penger, økonomi

Selv om budsjettets inntektsside passerer en milliard kroner er handlingsrommet likevel begrenset. Rådmannen peker i sitt forslag blant annet på at enkelte av de grep flertallet måtte ty til i fjor for å få budsjettet til å gå opp, ikke har slått til. Eiendomssalgene på Flotmyr har uteblitt, og innvandringsbølgen er i ferd med å avta. Dette er forhold Venstre har pekt på ved flere anledninger, og som har gitt grunn til bekymring. Bystyrets flertall valgte å se bort fra dette, men nå ligger de som en del av rådmannens forutsetninger for årets budsjett.

Dessverre har rådmannen ikke klart å legge fram et budsjettforslag som tydelig prioriterer kommunens kjerneoppgaver. Både på investeringssiden og på driftssiden legges det opp til økninger og videreføringer av tiltak som ikke hører med til det som Venstre regner som naturlige oppgaver for en kommune. Dette bidrar blant annet til å fortrenge nødvendige oppgaver, særlig på investeringssiden.

Venstre finner det underlig at rådmannen velger å utsette ferdigstillelsen av Lillesund skole. Dette vil både være fordyrende for kommunen i sum, samtidig som det er helt ukseptabelt for skolens brukere. Venstre savner også tiltak for innen rusomsorgen, her tenker vi særlig på et utvidet botilbud.

Venstre vil i de kommende ukene arbeide intensivt med budsjettet, og vi vil presentere årt alternative budsjettforslag i god tid før bystyrets behandling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**