-Fra 1973 til 1997 var ikke Venstre med i fagkomiteer om norsk skole i Stortinget. Norsk skole ble fjernet fra det offentlige rom ut i 90-årene. Det ble lite diskusjon om INNHOLDET i skolen, men derimot diskuterte man andre ting som f.eks.skolebygninger ganske intenst.
Det norske skriftspråket ser ut til å forfalle, noe som er en stor fare for demokratiet. Læringsmålene i norsk skole er langt på vei uforståelige, noe som gjør situasjonen vanskelig for dem som skal undervise.
En god skoleledelse på den enkelte skole og i kommunene er viktig. Å ta lærerne på alvor står sentralt. Norsk skole har altfor lenge prioritert pedagogikk framfor fag. Lærere som ikke kan noe er med på å bygge ned respekten for fag. Vi må innføre kompetansekrav i alle fag i ungdomsskolen og gjenreise respekten for læreren.Gode lærere, god respekt, god allmennutdanning er viktige nøkkelord. De som underviser, må være tydelige voksne!
Den rødgrønne regjeringen følger Doris Day – prinsippet, det som skjer, det skjer……Den har ingen systematisk planlegging når det gjelder norsk skole. Det blir for tilfeldig.
Venstre vil gi lærerne en systematisk videreutdanning, gjerne et år hvert 8.år. Disse skrittene må gås med fornuft. Vi må reformere allmennlærerutdanningen som må endres og utvides. Studentene må få mer faglig fordyping og praksis.
Seniortiltak: Det er av stor betydning at eldre lærere beholdes i skolen, for de har verdifull kompetanse.Tre av fire lærere ønsker å arbeide etter de har fylt 60 år, men mange opplever at det i liten grad legges til rette for det.
En person med f.eks. mastergrad i tekniske fag må kunne gis pedagogisk tilleggsutdanning og brukes i skolen.
Dørum var også inne på forskjellen på det å være autoritær og ha autoritet. Gjensidig respekt mellom lærer og elev er viktig.
EP