Mindre kunnskap og dårligere integrering med SV

I ettermiddag avga Forsknings. utdannings- og kirkekomiteen på Stortinget sin innstilling til St.meld. nr. 23 (2007-2008) «Språk bygger broer. Språkstimulering og språkopplæring for barn, unge og voksne»

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Et av stridstemaene har vært hvor vidt man skal innføre et andre obligatorisk fremmedspråk i skolen. Odd Einar Dørum fremmet sammen med representanter fra Høyre og KrF et forslag om at det skal innføres et praktisk rettet, obligatorisk 2. fremmedspråk på ungdomstrinnet.

– En viktig del av grunnutdanningen er å gi elevene en god språk- og kulturkompetanse. Venstre mener at innføring av et andre obligatorisk fremmedspråk gir mer kunnskap i skolen og bedre integrering. Med SV i Kunnskapsdepartementet får vi nå det motsatte, sier Dørum.

Skuffet over SV
Høyre og Venstre fremmet i tillegg et felles forslag om at det skal legges til rette for at skoler kan begynne med 2. fremmedspråk også på barne- og mellomtrinnet. Forslaget fikk ikke støtte fra flertallspartiene.

 Venstre vil ha et andre obligatorisk fremmedspråk i skolen.

Venstre vil ha et andre obligatorisk fremmedspråk i skolen.
Foto: Luth

– Det vil være et godt signal for integreringen at skolen og samfunnet anerkjenner det faktum at veldig mange elever har kunnskaper i andre fremmedspråk som de også kan få dokumentert på vitnemålet sitt dersom man innfører et andre obligatorisk fremmedspråk. Jeg er spesielt skuffet over at Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell og SV ikke vil gi disse skoleelevene slik anerkjennelse, sier Dørum.

– Norge samarbeider og samhandler stadig mer med andre land, spesielt med landene i EU-området. Dette stiller økte krav til kunnskaper i flere språk, ikke minst til kommunikativ kompetanse og til å kunne orientere seg i informasjonssamfunnet, sier Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**