Må holde medarbeidere i arbeid

Akershus fylkeskommune må arbeide aktivt med inkluderende arbeidsliv (IA) for å holde sykefraværet nede. NAV og fagorganisasjonene tas med på råd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Inge Solli (V), varaordfører i Akershus.

Foto: Christoffer Biong

Fylkesvaraordfører Inge Solli (V) tok initiativ til at administrasjonsutvalget i fylkeskommunen skal drøfte hvordan vi kan redusere sykefraværet og få medarbeidere tilbake på jobb. Dette blir dermed tema for administrasjonsutvalget i fylket. Administrasjonen er bedt om å forberede et opplegg der det orienteres om hvordan fylkeskommunen arbeider med dette temaet, og hvilke resultater vi har oppnådd. NAV og fagorganisasjonene inviteres med.

Partiene FrP, Høyre, KrF og Venstre inngår i et valgteknisk samarbeid for fylkestingsperioden 2007-2011. Partiene forplikter seg til å bli enige om å fremme et felles, ansvarlig budsjettforslag hvert år.

– Det er viktig at inkluderende arbeidsliv (IA) er mer enn bare ord, og jeg synes at det er riktig at administrasjonsutvalget drøfter dette viktige temaet. Vi må finne ut hva vi gjør bra og mindre bra, og vurdere hvilke tiltak vi bør iverksette.

– Vi har som arbeidsgiver et ansvar for å tilrettelegge arbeidsforholdene slik at medarbeiderne våre i størst mulig grad kan utføre sine arbeidsoppgaver med effektivitet og glede. Og de som blir syke må gis muligheter til å komme tilbake i jobb raskest mulig.

– Dette initiativet er i tråd med samarbeidsavtalen i Akershus fylkeskommune mellom H, FrP, V og KrF der det står at de ansatte er en viktig ressurs, og fylkeskommunen skal være en aktiv arbeidsgiver, sier Solli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**