E18 langs nåværende trase

Fylkesutvalget i Akershus har vedtatt en høringsuttalelse som støtter ny E18 i eller i nærheten av nåværende trase. Nytt dobbeltspor Oslo-Ski gis høyeste prioritet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Dette innebærer at fylkesutvalget slutter seg til Jernbaneverkets og Statens Vegvesens anbefalinger i konseptvalgutredning av 16. juni 2008 for E18 fra Knapstad til E6 i Follo. Flertallet gikk inn for en trinnvis utvikling av 2-felts veg med midtdeler i første omgang og deretter en 4-feltsveg. Utbyggingen av dobbeltspor Oslo-Ski er lagt inn som en forutsetning for de anbefalte konseptene.

Tog på Sandnes stasjon

Foto: Hallvard Nygård

– Nytt dobbeltspor Oslo-Ski har aller høyeste prioritet. Et godt kollektivtilbud er nødvendig for at vi skal ha et reelt alternativ til å transportere personer og gods langs veiene. Men vi er opptatt av at vegene skal være trafikksikre og at utbyggingsprosjektene skal gjennomføres effektivt. Vi er derfor positive til prosjektfinansiering av infrastrukturprosjekter på bane og veg, og en slik finansieringsform bør være godt egnet for de nevnte prosjektene. Jeg er glad for at alternativet med vegutbygging gjennom Sørmarka ikke er aktuelt lenger, sier fylkesvaraordfører Inge Solli (V) i Akershus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**