– Viktig å rydde opp om thorium

Venstres leder av Stortingets energi- og miljøkomité utfordret i dagens spørretime i Stortinget næringsministeren om Statkrafts ambisjoner i kjernekraftdebatten, og om deres rolle i lobbyarbeidet i denne saken. – Det at en tar konsekvensen av at Statkraft her har opptrådt på en måte som er utydelig og gir ulike signaler, er positivt, sier Kvassheim om statsrådens svar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gunnar Kvassheim mener Statkraft har blitt brukt som ressurs i lobbyarbeidet for kjernekraft.

Foto: Venstre

Mål om kjernekraft
I Brennpunkt på NRK den 7. oktober fremkom det at Statkraft er innstilt på å inngå en avtale om intensivert atomkraftsamarbeid med selskapet Thor Energy. I programmet bekrefter Statkrafts prosjektleder at “målet er å bygge et kraftverk som produserer strøm”. – Er statsråden kjent med Statkrafts ambisjon om å medvirke til å bygge atomkraftverk i Norge, og er statsråden komfortabel med denne ambisjonen? ville Gunnar Kvassheim (V) vite.

Oppklarende om medvirkning
I sitt svar poengterte næringsministeren at det ikke foreligger ikke noen planer om å tillate bygging av kjernekraftanlegg i Norge. – Jeg er svært tilfreds med at Regjeringen slår fast sitt synspunkt når det gjelder kjernekraftverk. Det deler Venstre fullt ut. Jeg synes det er positivt at dette programmet har bidratt til oppklaring rundt Statkrafts medvirkning i dette prosjektet, for Statkrafts prosjektleder uttalte i programmet at han hadde en agenda med sikte på å bygge atomkraftverk i Norge, påpeker Kvassheim.

Kjernekraftverket i Lovisa, Finland

Foto: Institutt for energiteknikk

Viktig å rydde opp
– Det at en tar konsekvensen av at Statkraft her har opptrådt på en måte som er utydelig og gir ulike signaler, er positivt. Statkraft er blitt brukt som en ressurs i lobbyarbeidet for å påvirke myndighetenes holdning til kjernekraftverk, og det er viktig å rydde opp i dette, avslutter Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**