Skal vi fortsatt ha hvileskjær innen forskning?

– Regjeringen tar ikke rekruttering av forskere på alvor, skriver Jon Gunnes i et innlegg. Han er bekymret for rekrutteringen i universitets- og høyskolesektoren, og mener regjeringen bevilger for lite til formålet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Forskning, medisin, helse

Regjeringen tar ikke rekruttering av forskere på alvor. De utsatte den varslede rekrutteringsmeldingen, så avlyste de den og sa de at de skulle komme tilbake til rekrutteringsproblematikken i statsbudsjettet. I budsjettet er det bare bevilget midler til 166 stipendiatstillinger — langt bak målet på 350 stipendiater som ble fastlagt i siste forskningsmelding som det var tverrpolitisk enighet om, og enda lengre bak de 520 stipendiatene som NIFU STEP — på oppdrag fra Regjeringen — har beregnet at vi vil ha behov for, hvert år, i årene frem mot 2016. Når skal regjeringen ta rekrutteringsutfordringene i universitets- og høyskolesektoren på alvor, og levere det de har lovt at de skal levere?

Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland sier at evnen til å forske og satse på forskning handler om mer enn stipendiater, og viser til hvilke prioriteringer regjeringen har gjort mht til forskning i statsbudsjettet. Det Aasland sier gir grunn til å frykte at Regjeringen verken har hjerte eller vilje til å prioritere hva norsk forskning trenger. Vi har store kull med akademisk ansatte som nå nærmer seg pensjonsalderen, og har et omfattende behov for nye stipendiater som skal fylle disse stillingene. Hva skal vi bruke denne forskningen til? Venstre mener at næringsrettet forskning, altså det å satse på nye bedrifter og ny kunnskap er en av hovedprioriteringene i forskningen. I Trondheim har vi hatt mange knoppskytinger fra NTNU og Sintef – miljøet som har skapt levedyktige bedrifter. For å kunne videreføre denne gode tradisjonen så må det langt mer forskning til. Det er ingen ting som kommer av seg selv, man kan ikke hvile oss i form!

Portrett Jon Gunnes

Jon Gunnes