Rød-grønn politikk rammer små familieeide bedrifter

Ap, SV og Sp brukte denne uka makt til å trumfe gjennom et hastevedtak i Stortinget for å skjerpe arveavgift for eiere i næringslivet. Det skjer under dekke av en symbolkamp for utjevning og mot "de rike", men er et rent angrep på verdiskaping og arbeidsplasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Penger

Familiebedrifter utgjør som regel den milde formen for kapitalisme. Virksomhetene er stabile gjennom gode og dårlige tider og har andre mål enn det fjernstyrte eierskapet. Eierne jobber sammen med sine ansatte, følger barna til samme barnehage og deltar i de samme foreningene. Denne formen for langsiktig, stabilt og ansvarlig eierskap, ønsker Venstre mer av. Den rød-grønne regjeringen vil tydeligvis ha mindre av dette.

Regjeringen burde heller stimulere flere til å ville eie i norske arbeidsplasser og til å satse i norske arbeidsplasser og bedrifter framover. I en nedgangskonjunktur vil bedrifter alltid være mer utsatt og arbeidsplasser kan komme i spill. Vi får oppbrudd i økonomien hvor nye jobber og nye bedrifter må etableres. Da trenger vi norske eiere som har penger til å klare seg gjennom vanskelige tider, og til å investere.

Hallstein Bast

Sosialistisk symbolpolitikk er det siste vi trenger i en slik situasjon.

Hallstein Bast
Fylkesleder, Vestfold Venstre