Positiv til mottak, kritisk til prosess

Formannskapet i Trondheim gikk i går inn for å opprette et transittmottak for asylsøkere på Persaunet. – Trondheim kommune må ta sin del av ansvaret for å ta imot asylsøkere, sier kommunalråd Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Portrett Jon Gunnes

Samtidig var han sterkt kritisk til det han karakteriserer som en lukket prosess, og mener spesielt at informasjonen beboerne i området har fått er alt for dårlig. – Jeg skjønner godt at folk blir skeptiske når de ikke får tilstrekkelig informasjon, sier Gunnes. Han mener også at lokalpolitikerne har vært for lite involvert i prosessen, og i stor grad har fått sin informasjon via media. – Verken vi politikere eller befolkningen generelt har blitt tatt med på råd i denne saken. Dette bidrar ikke til å styrke demokratiet, sier Gunnes.

Høyre og Venstre sluttet seg til det rødgrønne flertallet ved avstemningen. De to partiene fremmet imidlertid en merknad der det blir beklaget at involverte naboer ikke har fått god nok informasjon. De mener også at bygningene trenger oppgradering før de kan tas i bruk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**