– Må holde presset oppe

Under dagens fylkesting tok Harald Hove til orde for at fylket måtte holde presset oppe på Bybaneutvidelse og satsing på kollektivtransport – også utenfor Bergensregionen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hove, som er Venstres gruppeleder på fylkestinget, roste regjeringens satsing på belønningsordningen for bedre kollektivtransport, som Venstre har vært en forkjemper for. – Her må vi på fylkes- og kommunenivå følge opp, og vise at vi satser på kollektivløsninger både i Bergensområdet og utenfor, sa han.

Harald Hove portrett

Hove mente også at samferdsel, som alltid er et tema på fylkesnivå, har en tendens til å bli en diskusjon rundt vei og veibygging. – Derfor gleder det et Venstrehjerte at både fylkesordføreren og fylkesmannen satte fokus også på trafikksikring og kollektivtransport, fortalte han. – Vi har fortsatt store utfordringer i Bergen, uten at vi kan glemme resten av fylket av den grunn. I forhold til utfordringene vi står ovenfor føler jeg ofte at ting skjer på overtid i det vi jobber med.

Bybanen må utvides
Gruppelederen tok også til orde for at Bybanebyggingen måtte fortsette, også utover den planlagte traseen man jobber med nå. – Vi må holde presset oppe ovenfor kommunene og staten, slik at vi på sikt kan utvide Bybanen til andre bydeler, påpekte han. – Jeg utfordrer flertallet til å fortsette satsingen vi har begynt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**