Et utvalg av eksperter?

Planutvalget i Larvik vil overkjøre fagfolk og få politisk styring på estetikken i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Planutvalget skal ha politisk styring på fasadevalget i Bryggerikvartalet, kan ØP fortelle. Utvalget vil stramme tøylene når det gjelder estetikken. Nå lover arkitekten å sette opp en del fargeprøver på fasadene, slik at de folkevalgte får et bedre grunnlag for å vurdere valget av farger.

Det er ingen tvil om at både fasade og fargevalg skal tilpasses estetisk retningslinjer i kommunen. Vi hadde en egen estetisk plan og har en egen byplan hvor dette berøres. Imidlertid ble disse planene utarbeidet av fagfolk med utdannelse innen området, nå kan man få et inntrykk av at Planutvalget skal agere fagutvalg.

Hallstein og Tone

Da er det kanskje betimelig å minne medlemmene i utvalget på at de nettopp ikke er fagfolk. De er valgt som representanter for innbyggerne i kommunen, og skal støtte seg på nødvendig ekspertise når valg skal foretas.

Vi får håpe Planutvalget ser nødvendigheten av å koble inn denne kompetansen, både nå og i fremtidige saker.

Tone M. Anderssen (V)
Hallstein Bast (V)