Ba om åpenhet i forvaltningssak

Roar Sollied foreslo onsdag at Fylkestinget skulle behandle forvaltningssaka om fylkeskommunens forhold til Ungt Entreprenørskap (UE) for åpne dører. Forslaget kom etter at AP hadde foreslått lukking.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Sollied mente at det etter loven ikke kan lukkes. -Innbyggerne og pressen har krav på kjennskap til det som foregår på fylkeskommunens banehalvdel, sa han og viste til at fylkeskommunen ellers viser til praktisering av meroffentlighet.

Fylkestinget ble først lukket, slik at politikere som ville vite mer om den delen av saka som var unntatt offentlighet og som i hovedsak gjaldt en annen juridisk enhet, fikk stille spørsmåll til Kontrollutvalgets leder og til Fylkesrådet.

Sollied sa i sitt innlegg at det er synd om Ungt Entreprenørskap som forening skal komme i miskreditt for det som har hendt, -for vi trenger flere grûndere.

Hovedinnholdet i saka er at Fylkeskommunen er belastet for flere millioner gjennom “ugyldige transaksjoner” og at 1,3 mill fortsatt står udekket. Det har vært sammenblanding av roller og inhabilitet på fylkeskommunens side. Daglig leder i UE har sagt opp og har fått etterlønn, uten at det finnes klare regler for slikt.

Mistillit?
Fylkesrådet skal innen 30. november svare for hva de har gjort og skal gjøre for å få internrutinene på plass og for å få inndekket fordringen. Partiet Rødt har imidlertid allerede fremmet mistillitsforslag, som vil bli votert over i desembertinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**