Skyline i Bodø

Venstre ønsker et grønt skifte og har helt andre visjoner for Bodø sentrum enn reguleringsplanen legger opp til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Forlaget til ny reguleringsplan for Nerbyen mangler visjoner og er basert på samme tanker man har hatt de siste 50 år — betong, betong, betong. Venstre ønsker et grønt skifte og har helt andre visjoner for vårt sentrum. Vi vil bort fra bygg som sentrumsgården og Østreskolepark. Vi kan ikke se for oss høye betongkolosser skal dominere et vakkert bysentrum. De sentrum vi kjenner og betegner som vakre har bygg med sjel og utforming. Venstre vil derfor ikke støtte den planlagte reguleringsplanen for Nedbyen.

Markedsøkonomien er i endring, klimaet er i endring og kommende generasjoner har verdier som estetikk og livskvalitet. Disse momentene gjør at Bodø 2030 må være basert på andre visjoner enn de som var gjeldene når byen lå bombet etter krigen. Vi må få mer balanse i våre omgivelser. Vi må ta vare på våre siktlinjer og nærhet til naturen. Og vi må gjeninnføre etikken i vårt bysentrum og ta vare på våre kulturskatter og historie.

Momenter Venstre vil hatt inn i reguleringsplanen for Nedbyen.
– kvartal 100, 105 og 103 regulert til utelukkende kulturformål, hvor form og utforming ikke skal forhåndreguleres men bestemmes av innhold og estetikk, og politikere skal bestemme utformingen av disse

Teater, kultur

tomtene på detalj nivå — disse tomtene er for viktige for bodøborgerne til at de kan taes bort fra demokratiske beslutningsprosesser og hvor politikerne bare blir planprosess veiledere — Venstre ønsker at ansvaret og siste ord for disse kvartalene skal ligge hos de folkevalgte.

– Kvartal 103 skal settes av til Jekta Anna Karoline eller et framtidig grønt område, cruisehavn,

Jekta Anna Karoline

hurtigbåthavn eller annet allmennyttig formål som fremmer Hundholmens historiske betyding for byen vår mer enn planlagte næringsbygg.

– Kollektiv kan ikke flyttes fra sentrum, men må flyttes nærmere sentrum. Vi ønsker mer balansert trafikk bilde og Bodøs store fortrinn er den struktur og oppbygning i har i vårt sentrum. Dette må nyttiggjøres maksimalt slik at man kan oppnå en balanse mellom privatbilisme og kollektivtransport hvor sistenevnte skal være det foretrukne førstevalg. Dette krever et helt annet tankesett enn det betongkameratene har fått uttrykt i foreslåtte reguleringsplan.
o Venstre vil ha en kollektivsirkel som går inn Dronningensgate, svinger høyre i Hålogalandsgata, går under bakken mellom kvartal 100 og 105 slik at vi får den ønskte ballansen og bilfritt mellom de to kulturmonumentene vi nå endelig vil bygge. Vider skal kollektivsirkelen svinge gjennom bussterminalen langs Tollbugata og ut i Professor Schyttesgate forbi glasshuset tilbake til Dronningensgate.
o Denne kollektiv sirkelen skal være enveiskjørt og åpen for billistene også.
o Enveiskjøringen fra bussterminalen langs Sandgata beholdes
o Moloveien vestover enveiskjøres som kan stenges på godværsdager.
o Dronningensgate fra krysset med Profesor Schyttesgate til krysset Hålogalandsgaten vestover enveiskjøres.
Slik kommer all trafikk inn og gjennom Dronningensgate eller Sjøgata og ut gjennom Moloveien, Hålogalandsgata og Sjøgata. Dette gjør det mer tungvint å bruke privatbilisme uten å redusere muligheten for dette. Kollektiv transport blir da det mest bekvemme og mest ønskelige alternativet og dette er selvfølgelig mer i tråd med Venstres visjoner.

Tog på Sandnes stasjon

Venstre har tro på bybanen fra Tverlandet til sentrum. I denne sammenheng ønsker vi etablering av leiesykler fra jernbanestasjonen. Da må sentrum tilrettelegges for dette med flere sykkeltraser og sykkelparkering.

– Parkeringsplanen burde ha vært forelagt før denne reguleringsplanen kan vedtaes. Det bor mange gode bodøborgere også i Bodø sentrum som har sine eiendommer her. De vil ved planlagte skisse bli om mer plaget av fremmedparkering, og denne problematikken må løses for hele sentrum fra sykehuset og vestover. Det skal ikke være beboerne som ikke skal kunne parkere ved sine hjem. Fremmedparkering på private eiendommer i sentrum må håndteres.

"Venstres alternative innstilling til reguleringsplanen for Nedbyen er at saken utsettes til kollektivplanen og parkeringsplanen er utarbeidet og politisk vedtatt”. Dette forslaget og flere andre korrigeringsforslag som nevnt ovenfor ble nedstemt i PMN-komiten. Saken skal bystyrebehandles 23.oktober.

De føringer denne reguleringsplanen legger på nevnte overordnede planer er uheldig og en uheldig politisk handling.

Dagens posisjon har god tradisjon for å gi dispensasjoner fra gjeldene planverk uansett hvilke retningslinjer som gjelder på kommunalt, fylkesregionalt og nasjonalt. Og før vi har nevnte overordnede planer på plass kan de bare fortsette sine tradisjoner. Slik sett skulle ikke Venstres forslag ha noe å si for de planlagte utbedringene som ligger innen planområdet, eksempelvis den nye bydelen i Prinsensgate eller gamle Central Hotell.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**