Dansekompaniet Touch of Dance bør overtas av kommunen

Venstre vil at Nittedal kommune skal overta dansekompaniet når daglig leder Heidi M. Haraldsen ber om avløsning etter mange år i den lokale dansens tjeneste.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Dansekompaniet “Touch of Dance” aktiviserer et stort antall barn og unge, og det er Heidi Marian Harldsen som har ledet dansekompaniet siden starten. Det har vært et ønske fra Haraldsen’s side at kommunen bør overta ansvaret, og rådmannen har innstilt på at det gjennomføres et prøveprosjekt på et år. Planen er at det hele skal gjennomføres uten at det medfører kostnader for kommunen.

Kulturskolen i Målselv Mowgli

Foto: Roar Sollied

Gruppeleder Inge Solli (V) mener at kommunen har kompetanse og erfaring som gjør at de bør overta ansvaret for “Touch of Dance”. Han sier at de lokale danserne har oppnådd høy kvalitet på sine forestillinger samtidig som tilbudet har engasjert mange danseintersserte. – Dette prøveprosjektet på et år går vi for, og blir det vellykket er vi åpne for at dette skal bli en permanent løsning, sier Solli.

Høyre og FrP foreslo i komitemøtet at administrasjonen burde vurdere mulighetene for at en privat aktør skal overta “Touch of Dance”, og fikk støtte fra Sp. Venstres John-Ludvig Valen støttet rådmannens innstilling om at kommunen overtar, i første omgang i et prøveprosjekt på et år. – Dette er et meget godt tilbud til lokale dansere, og vi kan ikke ta sjansen på at det som er bygd opp går tapt. Det er ingen grunn til å tro at det er private aktører som både kan og vil ta ansvar for å videreføre “Touch of Dance”, sier Valen. Venstre fikk støtte fra Ap og SV i dette synet, men ble nedtemt. Endelig vedtak skjer i kommunestyremøtet i oktober 2008.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**