Reklame ja takk!

Alstahaug Venstre vil i kommende kommunestyremøte foreslå å speilvende dagens reservasjonsordning mot reklame, slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette opp et «reklame ja takk» klistremerke på sin postkasse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Norske husholdninger mottar mellom 45-60 kilo uadressert reklame i sine postkasser hvert år. Undersøkelser viser at bare to av ti faktisk ønsker reklamen, og det meste blir derfor båret rett fra postkassen til papiravfallet.

Alstahaug Venstre vil foreslå innføring av omvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame i Alstahaug kommune. Det skal dermed ikke lenger være nødvendig å benytte et «reklame nei takk»-klistremerke for å slippe å motta uønsket uadressert reklame.

I dag får husholdninger automatisk ca 50 kg uadressert reklame i sine postkasser, med mindre man reserverer seg. Vårt forslag går således ut på å gjøre det motsatte til et prinsipp, nemlig at man kun mottar uadressert reklame hvis man aktivt ber om det ved å merke sin postkasse med «reklame ja takk».

En slik omvendt reservasjonsordning vil kunne spare miljøet for store klimagassutslipp både forbundet med produksjon og transport av papiret.

Fra før har blant andre Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Sandnes, Drammen, Bodø, Sandefjord, Porsgrunn, Haugesund og Moss vedtatt å innføre en speilvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame. Den rødgrønne regjeringen, med Barne- og likestillingsdepartementet i spissen, har imidlertid gått imot innføring av denne typen fornuftige miljøløsninger i sin innstilling til ny markedsføringslov.

Alstahaug Venstre mener at hensynet til miljøet og forbrukerne må veie tyngre enn de økonomiske hensynene til posten og LO grafisk. Dette er også et syn som har fått sterk støtte fra forbrukerombudet. Derfor har Alstahaug Venstre fremmet følgende forslag til vedtak for kommunestyret:

1. Alstahaug kommune vil anmode partiene på stortinget om at de i forbindelse med høstens behandling av regjerings forslag til ny markedsføringslov, foreslår en lovendring som medfører en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.

2. Dersom ny markedsføringslov ikke endres av stortinget, vil Alstahaug kommune søke regjeringen om å få bli en forsøkskommune for speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.

3. Uavhengig av hva storting og regjering måtte bestemme, skal alle innbyggerne i Alstahaug kommune få til sendt nei takk-klistremerker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**