– Venstre savner fremdeles viktige tiltak som vil gjøre jernbanen mer moderne og fremtidsrettet, fortsetter Hove. Bergen-Fløen-utbyggingen er virkelig ikke visjonært nok, og det er skuffende at dobbeltspor mellom Bergen og Arna ikke er tatt med i disse planene, mener han. Dobbeltspor til Arna ville gjort trafikken inn og ut fra sentrum mye smidigere enn i dag, konkluderer gruppelederen. I tillegg mener han det er underlig at ikke Ringerikstunnelen er nevnt med et ord i budsjettforslaget. Dette legger et ekstra press på oss i fylket, mener Hove. Nå må vi sørge for at satsingen på dobbeltspor blir fulgt opp, og vi må på sikt få enhetstaksten til å omfatte også togturen til Arna, fortsetter han.
Bussen må frem!
Venstre mener det er positivt at regjeringen legger penger i belønningsordningen for bedre kollektivtransport, og forventer at mye av disse midlene blir satt til å bedre fremkommeligheten til buss i Bergensområdet. Undersøkelser viser at ikke pris betyr alt når folk skal velge kollektivtransport. Vi vil måtte tilby et helhetlig bedret kollektivtilbud, der tid og punktlighet tillegges like mye vekt som prisen, for å lokke bilister over på buss og bane. Dette er ikke en umulighet, men da må vi ha midler, påpeker Hove.
Gruppelederen uttrykker glede over at Venstre nå blir hørt når det gjelder kollektivsatsing, og når det gjelde forsking og høyere utdanning. I tillegg er det positivt at regjeringen på overtid i inngangen til et valgår endelig oppfyller helt berettigete krav knyttet til statlige bygg og utjevning på helsesektoren, mener Hove. Det er ingen vits som opposisjon å gå i skyttergravene. Her er det mye god Venstrepolitikk, og vi ønsker å være en konstruktiv kritiker, forteller han.
Sikkerhet først?
– At det ikke er satt av mer enn 45 millioner til rassikring på riksveiene utenfor stamveinettet er dog skuffende. Her hadde vi håpet på en solid satsing, for dette arbeidet haster mer enn noe annet, påpeker gruppelederen. – Å få ferdig E39 til Stord hadde ikke kostet mye mer, men også her kommer regjeringen med for lite penger. Regjeringen burde vist at de turde prioritere i dagens økonomiske situasjon, og der burde rassikring, trygghets- og miljøinvesteringer blitt satt foran nye prosjekter, avslutter Hove.
For ytterligere kommentarer, ring:
Harald Hove – 9964 2370