Ja til flere flyktninger

Hurum kommune vil ta imot inntil 20 flykninger i året i perioden 2009 — 2011. Det vedtok Driftsutvalget i sitt møte 7. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Hender

Foto: Finn Dale Iversen

Globalt har tallet på flyktninger økt betydelig de siste årene, så også i 2008. Integrerings- og mangfoldighetsdirektoratet (IMDi) vurderer det slik at i 2009 vil om lag 8200 personer trenge hjelp til å starte sitt nye liv i en kommune etter at de har fått oppholdstillatelse i Norge. Hurum har lange tradisjoner på å bidra til dette og i årene fra 2004 har Hurum kommune i gjennomsnitt bosatt 10 flyktninger i året.

Introduksjonsenteret (IHR) har hatt gode resultater med arbeidet sitt. Flyktningene har hatt gode resultater i de nasjonale norskprøvene og de aller fleste går videre til jobb eller utdanning og blir selvhjulpne borgere.

– Vi har et moralsk ansvar for å ta imot flyktninger. Hurum må ta sin del av den nasjonale dugnaden, sa Venstres Gunn-Torill Homme Mathisen i debatten.

Det var stor enighet i Driftsutvalget om å doble antallet flyktninger. Ikke uventet var Frp uenig. Deres to representanter ønsket ikke at kommunen skal ta imot flyktninger i det hele tatt. Det ble også stilt spørsmål om det var mulig å finne leiligheter til flyktningene.

Til det svarte kommunalsjef Egil Ramstad slik: – Har vi ikke nok boliger kan vi ikke ta inn flere. Så greitt er det. Vi forplikter oss ikke til å bygge nytt hvis vi ikke har bosted.

Krf ønsket en orientering om hvordan det går med Hurums flyktninger. Resten av utvalget sluttet seg til dette. Dermed vil Driftsutvalget få en orientering på neste møte.

Og utvalget vedtok så med 7 mot 2 stemmer å bosette inntil 20 flyktninger pr. år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**