Ber statsråden instruere om fritt sykehusvalg

NRK melder i dag at pasienter som søker seg til andre sykehus for å få behandling blir avvist fordi de kommer fra en annen helseregion. Ordningen med fritt sykehusvalg ble opprettet for å sikre alle landets innbyggere de samme tilbudene om behandling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Les saken på NRKs nettsider

– Det er et alvorlig lovbrudd hvis sykehusene saboterer denne ordningen, sier Venstres helsepolitiske talsmann Gunvald Ludvigsen, selv tidligere sykehusdirektør.

Ikke rett i praksis
Det er svært alvorlig at inntaksteam hegner om egen region hvis de har ledig kapasitet til å ta i mot pasienter fra andre regioner i landet, fortsetter Ludvigsen.

– Vi forventer at helseministeren instruerer sykehusene om at pasientene skal ha en reell rettighet og ikke bare en papirrett, sier Ludvigsen.

Ressurssvake pasienter
– Siden vi nå står ovenfor omstruktureringer i helseregionene vil det være svært viktig at vi tar vare på de svakeste pasientene som ofte ikke har ressurser til å stå på rettighetene sine. Fritt sykehusvalg skal praktiseres for alle som ønsker det, og alle pasientgrupper skal ha mulighet til selv å velge hvor de vil behandles, sier Ludvigsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**