Regjeringen gjør ikke hovedjobben

Regjeringens forslag til statsbudsjett gjør ikke hovedjobben med å få ned renten, og dermed bidra til å sikre de mange som nå rammes av høy rente både nasjonalt og internasjonalt, mener Øystein Mørkved, politisk nestleder i Nord-Trøndelag Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Oystein Morkved

Foto: Vidar Grundetjern

Samlet bidrar ikke statsbudsjettet til at rentene kan gå ned så raskt som mulig. Det er kun offentlige utgifter som nå økes, når regjeringen øker oljepengebruken med 14 milliarder, mens vi vet at for eksempel målrettet skattelette er et mer effektivt virkemiddel.

Ingen fremtidsrettede grep
Venstre er skuffet over at regjeringen ikke tar noen viktige grep for å sikre arbeidsplasser og hjem i fremtiden. Skattesystemet legges ikke om fra rød til grønn skatt. Det er ingen satsning på nyskaping, innovasjon og det miljøvennlige næringslivet. Det er dette som skal sikre velferden i fremtiden.

Jeg registrerer med en viss grad av tilfredshet at regjeringen i statsbudsjettet for 2009 fremmer en rekke av forslagene som Venstre har fremmet tidligere, men som regjeringspartiene har stemt imot. Dette gjelder for eksempel økte sparebeløp i BSU-ordningen, søkt bunnfradrag for arveavgift og formueskatt og oppheving av inntektsbegrensninger for 68- og 69-åringer.

Brutte løfter

Lommebok, penger

Foto: Microsoft

Selv om regjeringen nå bruker 14 milliarder ekstra er det en rekke løfter fra Soria Moria som ikke blir oppfylt. Det største og viktigste løftebruddet er at fattigdommen heller ikke denne gangen blir utryddet. Noen hundrelapper ekstra til de fattigste vil ikke utgjøre store forskjellene for de med lavest inntekt. I stedet tyr regjeringen til enkel symbolpolitikk som ikke er tilpasset verken utfordringen for de med stor gjeld eller den internasjonale finansuroen.

Øystein Mørkved, politisk nestleder i Nord–Trøndelag Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**