En stemme til Venstre er en stemme til et borgerlig samarbeid

Venstre har hatt flere gode meningsmålinger denne høsten, med over 7% oppslutning på enkelte. Dette viser at Venstre er større enn Senterpartiet og KrF, og også SV ved flere anledninger. Venstre er dermed ikke et parti som vingler rundt sperregrensen, men et sterkt mellomstort parti trygt plassert i sentrum av norsk politikk, skriver Ulla Nordgarden i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Stortingssalen

Foto: Knud E. Berthelsen

Fremskrittspartiet prøver å skremme potensielle Venstrevelgere til å ta avstand fra Venstre ved neste stortingsvalg. Taktikken er å hevde at når Venstre nekter å samarbeide med FrP, så vil dette hindre et borgelig alternativ til dagens regjering. Dette er feil. Venstre ønsker hverken å se Arbeiderpartiet eller de rødgrønne i regjeringskontorene neste høst, og dette er fullt mulig uten å sette Siv Jensen ved roret.

Venstre har hatt flere gode meningsmålinger denne høsten, med over 7% oppslutning på enkelte. Dette viser at Venstre er større enn Senterpartiet og KrF, og også SV ved flere anledninger. Venstre er dermed ikke et parti som vingler rundt sperregrensen, men et sterkt mellomstort parti trygt plassert i sentrum av norsk politikk. Norges eldste parti Venstre, er ingen kuriositet i norsk partipolitikk, selv om enkelte i FrP desperat prøver å få velgerne til å tro det.

Kompass

Foto: Microsoft

Et samarbeid mellom Høyre, KrF og Venstre er et reelt alternativ etter neste stortingsvalg. Disse tre partiene har fra før av gode tradisjoner i regjeringssamarbeid. Denne koalisjonen har gode muligheter til å bli sterkere enn Arbeiderpartiet eller FrP alene. Det er også et mer spiselig samarbeid for Høyre, med tanke på en forsvarlig økonomisk politikk i kommende statsbudsjetter. En konstellasjon mellom Høyre, KrF og Venstre er det beste alternativet for velgere som ønsker et konservativt sentrumsalternativ.

FrP bruker gjerne kommuner som Drammen og Oslo, når de skal fremheve hvor godt andre partier samarbeider med FrP på lokalt plan. I Drammen er en arbeidsledig varaordfører Freddy Hoffmann usynlig, og han kritiseres til og med av sine egne for lavt engasjement og lite initiativ til å drive FrP-politikk. Og i Oslo stemmer til og med FrP for en bomring. Selvfølgelig går det an å samarbeide med FrP, når de ikke driver FrP-politikk! Dessverre vil nok ikke Siv Jensen være like passiv som Freddy Hoffmann, dersom hun baner seg vei til regjeringskontorene.

Penger, økonomi

Foto: Microsoft

Venstre og Lars Sponheim har tatt klart avstand fra et regjeringssamarbeid med FrP og Siv Jensen, av den enkle grunn at politikken FrP ønsker å føre er en helt annen politikk enn den Venstre kan stå for i saker som økonomi, miljø, kultur, innvandring og samferdsel. Venstre vil derfor heller delta i en sentrumsregjering med Høyre og KrF.

Dette er det beste alternativet til dagens regjering.

Ulla Nordgarden

Foto: Tom Hedalen