Savner miljøprofil i Statsbudsjettet

– Det er mye bra for Bergen i statsbudsjettet. Venstre gleder seg over at nytt odontologibygg endelig kommer på plass, at ny Høyskole blir en realitet og at Gulating Lagmannsrett blir bygget, men Statsbudsjettet er adskillig svakere på miljø for Bergens del, det sier leder i Venstres bystyregruppe Hans-Carl Tveit.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Av milliarden regjeringen setter av til videreføring av bybanen kommer bare 3 prosent fra staten, resten må finansieres med bompenger. Dette vil jeg ikke kalle å satse på bybanen. Bergenserne har blitt vant til å selv bidra sterkt til å finansiere samferdselsprosjekter, det må vi belage oss på å gjøre også i fremtiden, men regjeringen burde bidra mye sterkere til å få fart på bybanen. I Oslo har de rullende fortau, i Bergen står bussen å stamper i kø. Kollektivtiltakene i Oslo er i stor grad finansiert over statsbudsjettet mens vi i Bergen er overlatt til oss selv. Denne urrettferdigheten må rettes opp, fortsetter Tveit.

Hans Carl Tveit

Foto: Vidar Grundetjern

– Det er bra at det settes av penger til opprusting av Bergensbanen, men det er svært skuffende at dobbeltspor Bergen – Arna ikke er tatt med i disse planene. Det første man burde gjøre var å få på plass dobbeltsporet, det vil gi desidert størst miljøgevinst å først styrke tognettet mellom Bergen og Øst-Hordaland. Da Torhild Skogsholm var Samferdselsminister ble det satt av 9 mil. til prosjektering av dobbeltsporet. Etter at Liv Signe Narvasetet tok over ministerposten har ikke dette blitt fulgt opp. Venstre må visst tilbake i statsrådsstolen for å få dekke prosjektet på skinner igjen, fortsetter Tveit.

– Bygging av Høyskolen på Møllendal åpner for utbygging av en helt ny bydel. Håndterer vi dette rett kan dette bli et spennende prosjekt med nyskapende aritektur og endelig en full utnyttelse av dette området som i årevis har skreket etter en ansiktsløftning. Dette kan bli Bergens svar på Bjørvika, avslutter Tveit.

For ytterligere kommentarer, kontakt:
Hans-Carl Tveit på tlf 91 55 98 16

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**