Krever opprydning i politikrisen i Hordaland!

Hordaland Venstre krever at Justisministeren snarest griper inn og tilfører politiet nok ressurser til å drive en forsvarlig polititjeneste i Hordaland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I Hordaland er det over 31 ubesatte operative politistillinger noe som fører til at deler av fylket til tider i realiteten er uten politidekning. Bare i september i år måtte politiet i Hordaland avvise 417 oppdrag. Flere av disse oppdragene omhandlet grov vold, bilulykker og voldtektsforsøk. Det sier seg selv at det skaper stor redsel blant folk når man ikke får hjelp av politiet når man er i nød.

Som en videreføring av Politireform 2000 vil Justisministeren teste ut en ny organisering av politiet ved å legge ned svært mange av lensmannskontorene i fylket vårt og erstatte disse med store regionale lensmannsdistrikt. Formålet med dette er å frigjøre ressurser til en synlig og døgndrevet polititjeneste. Hordaland Venstre frykter derimot at resultatet av dette med dagens ressursituasjon blir en sentralisering av politiet og at store geografiske områder i Hordaland i realiteten blir uten politi.

Politi

Hordaland Venstre er ikke imot en omstrukturering av politiet dersom det kan resultere i et politi som er mer synlig, tilstedeværende og tilgjengelig i hele fylket. En slik reform Storberget nå legger opp til vil med dagens ressurser legge opp til det stikk motsatte. Politiets “stykkprissystem” belønner politimestrene som prioriterer etterforskning fremfor forebygging og patruljering. Vi kan med andre ord se langt etter mer politi i gatene.

Politiet kan ikke og skal ikke alene skape trygge lokalsamfunn, men et velfungerende politi er en forutsetning for at et hvert demokratisk og sivilisert samfunn kan fungere tilfredsstillende. Hordaland Venstre advarer mot en utvikling der bare de som har råd til det kan ivareta sin primære trygghet gjennom vekterselskaper og overvåkningsteknologi.

Hordaland fylke er særlig hardt rammet av ressursmangelen i politet. Nå må Knut Storberget komme seg opp av skyttergraven sin og få slutt på de til tider lovløse tilstandene i fylket vårt. Justisministeren har forøvrig ikke imponert oss med handlingskraft til nå, vi erstatter ham gjerne etter stortingsvalget i 2009.

Hordaland Venstre krever:

* Bemanning av de ledige politistillingene i Hordaland.
* At det blir mulig for politiet å prioritere forebyggende arbeid og ordenstjeneste.
* Gode arbeidsvilkår for polititjenestemenn i ordenstjeneste
* At sivilt ansatte utfører administrative oppgaver for å frigjøre politiressurser
* Et synlig og tilgjengelig politi i hele Hordaland

For ytterligere kommentarer, kontakt politisk nestleder i Hordaland Venstre Anders Skoglund på tlf: 97 72 33 05.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**