Inngripen i leseprosjekt

Det kom nylig frem i Bergens Tidende at Oppvekstbyråd Tomas Moltu har stoppet et leseprosjekt i regi av Leseforeningen Les!, som flere ungdomsskoler i Bergen har benyttet seg av. Les Hans-Carl Tveits spørsmål til byråden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Moltus begrunnelse for å stoppe bergensskolenes deltakelse i dette prosjektet er at en film som skildrer sex, vold, bannskap og grøsser-effekter, inngår i prosjektet.

I Bergensskolen har rektor stor frihet til å selv bestemme hvilke undervisningsopplegg man vil bruke så sant dette er innenfor Opplæringsplanen og Bergen kommunes egne opplæringsplaner. Jeg kan ikke se at dette leseprosjektet på noen måte bryter med Opplæringsplanen, Opplæringsloven eller noen av Bergen kommunes egne planer eller formål. Jeg kan derfor ikke se at byråden i denne saken har noen som helst hjemmel til å gripe inn og overstyre rektorene som har valgt å delta i dette leseprosjektet.

Spørsmål:
Med hvilken hjemmel kan byråden stoppe undervisningsopplegg i Bergensskolen, som rektor som pedagogisk ansvarlig for undervisningen har anledning til å benytte?

Hans-Carl Tveit
Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**