— Få fart i byggingen av psykiatrisk senter

— Køene av psykisk syke som trenger et vernet boligtilbud øker mer enn langtidsplanene våre tilsier, sier Venstres Per A. Thorbjørnsen som også er leder av kommunens levekårsstyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

— Utviklingen er bekymringsfull og jeg føler at det tar alt for lang tid å få bukt med denne problematikken. Vi er klar til å overta driften av Lassahagen der Stavanger Distriktspsykiatriske senter (DPS) i dag holder til. På denne institusjonen som ligger vis av vis Stokka sykehjem, kan vi få sårt tiltrengte plasser til 24 kvinner og menn som trenger et vernet botilbud. Denne utsettelsen som vi står overfor er i realiteten en katastrofesituasjon for dem som venter på bolig. Selv om Stavanger kommune i høst åpner tre nye bofellesskap, med til sammen 19 leiligheter, er det fortsatt registrert 55 personer som trenger denne form for tilbud.

Per A. Thorbjørnsen sier at han i det minste er glad for at Stavanger universitetssjukehus, SUS, nå har bestemt seg for å bygge et nytt distriktspsykiatrisk senter på Lassa der Lassatjern ettervernssenter i dag ligger.

Les mer i Aftenbladet, her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**