– Ei stor skam

– Det er direkte skammelig at vi enda den dag i dag driver med storopprydding etter krigens dager i Finnmark — og det hele 63 år etter at krigen tok slutt, sier stortingsrepresentant Vera Lysklætt svært opprørt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Vera Lysklætt

Foto: Venstre

– Jeg synes at dette sier veldig mye egentlig. Det er dessverre en konkretisering og en synliggjøring av hvilken holdning sentrale myndigheter har og har hatt opp igjennom tida til Finnmark og befolkningen som bor her. Hvilke andre steder i landet hadde man godtatt at det fortsatt skulle befinne seg store mengder med miner, bomber eller granater fra den 2.verdenskrig midt i bebyggelsen og der folk bor, 63 år etter at krigen tok slutt – og at dette ikke hadde blitt ryddet opp i og fjernet for lengst. – Oppryddingsarbeidet i fylket vårt skulle ha vært unnagjort for flere tiår siden, sier Vera Lysklætt bestemt.

– Nesten daglig har vi i løpet av sommeren og høsten både lest og hørt om funn og sprenging av etterlatenskaper og opprydding i gamle stillinger fra krigens dager ved flyplassen i Lakselv. Jevnlig dukker det dessuten opp granater, miner eller bomber andre steder i fylket. I august ble det funnet en granat ved helsesenteret i Karasjok og det er ikke så lenge siden at det ble funnet en granat i et blomsterbed ved ungdomsskolen. Til stadighet dukker det i tillegg opp ulike etterlatenskaper i elvesanda i Karasjok, sier Vera Lysklætt.

– Nå må vi snarest få en fortgang i dette oppryddingsarbeidet og jeg har derfor tatt dette opp med forsvarsministeren. Jeg regner med at det fins måleutstyr som gjør det mulig i størst mulig grad å kartlegge hvor vi enda har slike etterlatenskaper i grunnen og jeg tar det som en selvfølge at det også fins en tidsplan for når dette skal være uskadeliggjort og fjernet. Og, fins det ikke en slik plan så må den utarbeides snarest. – Det er en stor belastning at vi skal være nødt til å bekymre oss for at det enda den dag i dag fins udetonerte bomber, miner og granater i vårt nærmiljø, avslutter Venstres stortingsrepresentant, Vera Lysklætt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**