Spør om miljøtaxier

Skedsmo Venstres leder Boye Bjerkholt stiller grunngitt spørsmål om miljøtaxier til ordfører Anita Orlund i kommunestyrets møte den 8. oktober. Han vil vite hvordan ordføreren stiller seg til idéen om å la miljøtaxier få køprioritet på taxiholdeplasser, og om hun vil stille seg positiv til å sette i gang arbeid med å få på plass en prøveordning i Skedsmo kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Boye Bjerkholt

Foto: Venstre

— Erfaringene fra Sverige viser at dette er et enkelt og svært effektivt tiltak som gir positive incentiver for drosjeeiere til å investere i miljøvennlige biler. Jeg håper vi kan få prøvd ut dette i Skedsmo også, sier Bjerkholt.

Spørsmålet Bjerkholt stiller er som følger:

Køprioritet for miljøtaxier — Grunngitt spørsmål fra Boye Bjerkholt (V) til kommunestyrets møte 8. oktober 2008

Et viktig bidrag for å få ned de totale klimagassutslippene, er å legge om til en mer miljøvennlig bilpark. Drosjer er blant de bilene som kjører aller mest, og derfor vil miljøgevinsten ved omlegging til mer miljøvennlige biler i denne næringen bli ekstra stor.

For å stimulere til at det kommer flere miljøtaxier på veiene, har flere svenske byer innført en ordning som gjør at miljøvennlige drosjebiler får kjøre forbi resten når de kommer til en holdeplass med flere biler. Dette har gjort det mer lønnsomt for drosjeeiere å investere i miljøbiler, og har blant annet bidratt til at hver femte drosjebil i Stockholm nå er miljøsertifisert.

Med bakgrunn i de gode resultatene fra Sverige, har Venstre foreslått at en slik ordning også bør prøves ut i Norge. I den forbindelse vil jeg stille følgende spørsmål til ordføreren:

1. Synes ordføreren at køprioritet for miljøtaxier er et godt tiltak for å stimulere til en mer miljøvennlig drosjepark?

2. Vil ordføreren stille seg positiv til å sette i gang arbeid med å etablere en forsøksordning der dette tiltaket blir prøvd ut på de mest trafikerte taxiholdeplassene i Skedsmo kommune?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**