Må satse på ny energi

Venstre vil at Norge skal ta lederskap i det internasjonale klimaarbeidet, og i arbeidet med å utvikle et godt lavutslippssamfunn, sier Inge Solli i et leserinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Inge Solli (V), varaordfører i Akershus.

Foto: Christoffer Biong

FNs klimapanel har gitt en klar anbefaling om at økningen i klimagassutslippene må stanse og reduksjonen begynne senest i 2015. Venstre vil at Norge skal ta lederskap i det internasjonale klimaarbeidet, og i arbeidet med å utvikle et godt lavutslippssamfunn. Fordelene ved en sterk og tidlig innsats for å bekjempe klimaendingene er langt større enn kostnadene ved å ikke handle. Det er derfor gledelig å se planene for landets mest framtidsrettede og komplette energisenter ved Åråsen i Skedsmo er i ferd med å ta form. Dette tiltaket er et viktig bidrag i å nå den vedtatte målsetningen om at Akershus skal gjøres til et klimapolitisk foregangsfylke. Akershus fylkeskommune vil gjennom vårt heleide energiselskap — Akershus Energi, gjøre det vi kan for å få etablert energisenteret.

Akershus Venstre vil satse på miljøvennlige hus. Årets miljøpris gikk derfor til en arkitekt med stort fokus på miljø. Les mer her.

Vi vil vise at det er mulig å ha et høyt velferds- og velstandsnivå, og samtidig gå fra å være et fossilt utslippsamfunn – til et moderne lavutslippssamfunn. Dette innebærer blant annet at framtidens biler må baseres på lavutslipps- og nullutslippsløsninger, og skal vi ha det varmt innendørs, må det bygges slik at hus har et vesentlig lavere energibehov. Vi må erstatte fossil energibruk med fornybar energi, og det må stilles krav om å ta i bruk klimateknologi i industrien. Dessuten må vi legge om atferden vår i mer miljøvennlig retning.

Akershus Venstre står for en offensiv miljøpolitikk. Les mer i programmet vårt.

Den nødvendige omstillingen til et bærekraftig og framtidsrettet lavutslippssamfunn vil koste, og Venstre er forberedt på å ta dette løftet. Gjennom tydelig lederskap og handling i klimapolitikken kan vi snu pessimisme til optimisme og snu bekymring til framtidstro. Omstilling gir også nye muligheter, og mange bedrifter ser et stort potensial for å skape nye arbeidsplasser og inntekter gjennom klimariktige løsninger. Norge har de økonomiske, menneskelige og naturgitte ressurser og forutsetninger som skal til for å utløse dette potensialet.

Inge Solli (V)
Fylkesvaraordfører i Akershus