Forventer miljøsatsing i Nasjonal transportplan

I årets trontale viste regjeringen til at målet var en ny kurs for Norge. Venstres Borghild Tenden har klare meninger om hva en ny kurs bør innebære.
— Satsingen på jernbanen og kollektivtrafikken må trappes kraftig opp, sa hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– For Venstre er miljø- og klimautfordringene et av de viktigste områdene i året som kommer. Venstre forventer derfor en vesentlig opptrapping i satsingen på jernbane og kollektivtrafikken når regjeringen skal legge frem sitt forslag til Nasjonal Transportplan og statsbudsjett, sa Tenden.

Tenden viste blant annet til klimaforliket hvor et bredt flertall bestående av Venstre, Høyre og KrF og regjeringspartiene i forrige periode ble enige om ambisiøse mål for klimareduksjoner fra blant annet transportsektoren.
– Skal vi nå de klimamålene vi har satt oss er det behov for å få trafikk bort fra vei og over på bane. Det er et stort potensial for både mer gods og mer persontrafikk på jernbanen. Venstre forventer at regjeringen legger opp til å ta ut dette potensialet i forbindelse med Nasjonal Transportplan.

Regjeringen har sviktet gründerne
Tenden var også tydelig på andre områder hvor regjeringen har sviktet og hvor vi står ovenfor store utfordringer blant annet som en følge av finanskrisen.

– Det har blitt langt færre gründere de siste årene. Andelen er den laveste siden 2000. Det er en alarmerende, men ikke overraskende trend. Vi har en regjering som overhode ikke har vist vilje til å legge forholdene til rette for privat næringsliv, selvstendig næringsdrivende og gründere, men som bare er opptatt av statlig eierskap og symbolpolitikk som å "ta de rike", tordnet Tenden.

– Framtidens velferdssamfunn avhenger av et nyskapende næringsliv. Framtidens arbeidsplasser er enda ikke skapt, og Venstre vil ha en politikk som støtter nyskaper og gründere. Vi må slippe fram de som tør å satse, og som tør å tro på en idé. For Venstre er det minst like naturlig å skape sin egen arbeidsplass som det å finne sin plass innenfor det etablerte arbeidslivet. Og det er ærefult å tjene penger på å starte sin egen bedrift. Norsk næringsliv trenger norske eiere og norske gründere, avsluttet Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**