Mellom 20 og 30 deltok i en av høringssalene. Innledere var forskere og organisasjonsrepresentanter fra lærer- og elevsiden, samt Kjell Veivåg (bildet), som presenterte en Oslo-modell for kompetanseheving der man bruker 20 mill per år. Venstres skolepolitiske talsmann Odd Einar Dørum ledet møtet og redegjorde bl a for hva Venstre har gjort gjennom dok 8 forslag i Stortinget, gjennom landsstyreuttalelser og i programutkastet. Stortingsforslagene om kompetanseheving og 5-årig profesjonsutdanning har så langt blitt nedstemt: -Venstre har tatt for mye tran, sa APs representant under lærerløftdebatten i Stortinget.
Svensk modell en mulighet
Roar Sollied viste på seminaret til den svenske modellen, som Venstres søsterparti (Folkpartiet) med utbildningsminister Lejonborg og skolminister Bjørklund har regissert. “Lärarlyftet” skal sikre topp kompetanse i svensk skole. -Den svenske kompetansehevingsreformen innebærer at mer enn 30 000 lærere får videreutdanning i inntil ett semester, ev lenger hvis deltid. Reformen er kostnadsberegnet til 3,6 mrd SEK, og er et spleiselag mellom staten, skoleeierne og lærerorganisasjonene over fire år, sier Sollied, som er skikkelig imponert over svenskene, men likevel oppsatt på å få til en mer varig løsning her i landet. Han viste til at Oslo kunne hatt godt over 60 mill hvis den svenske modellen hadde vært gjeldende her i landet.
Intensjonen med møtet i Oslo var å komme nærmere en praktisk implementering av en systematisk kompetanseutvikling for lærerne. I St.meld. nr.31 (2007-2008) Kvalitet i skolen er ett av tiltakene å etablere et "varig system for videreutdanning for lærere på prioriterte områder." Det blir neste korsvei for å fremme en løsning.
Imens jobber Venstre med lokale løsninger, for eksempel i Oslo og i Tromsø. I Fylkeskommunen har Venstre fått grunnlagstall for Troms på bordet etter en interpellasjon om kompetanseår for lærerne.