Risikoprosjekt på ytre Høyre?

Både Høyre og Venstre ønsker regjeringsskifte, men hvem vil Høyre samarbeide med ?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Under overskriften "Rød-Grønt risikoprosjekt" i SB onsdag 1. oktober beskriver Høyres Anne Gro Olafsen hvorfor en fortsatt rødgrønn regjering etter valget i 2009 er et politisk risikoprosjekt. Da Venstre, KrF og Høyre regjerte sammen i forrige valgperiode ble det prioritert å bruke mer penger på forskning, samferdsel og skattelettelser — som til sammen har bidratt til økonomisk utvikling og dermed langt høyere samlede inntekter i samfunnet.

Den rødgrønne regjeringen har særlig sviktet innenfor forskning og utdanning, som er den sektoren hvor økt innsats bidrar aller mest til økt velferd i samfunnet. Regjeringen har heller ikke mye å skryte av når det gjelder satsing på samferdsel eller redusert skattenivå.

Mer utdanning og forskning gir mer velferd

I Venstre er vi glad for at Høyre framhever de positive sidene fra trepartisamarbeidet i forrige periode — og er klar for å gjenoppta et slikt samarbeid etter valget i 2009. Dette vil gi oss muligheter for å samarbeide om en offensiv politikk for økt verdiskaping i samfunnet, for bedre helsetjenester overføring av oppgaver og ressurser fra helseforetakene til kommunene og en bedre miljø- og samferdselspolitikk.

Med utgangspunkt i de gode erfaringene med samarbeidet i forrige periode er det med en viss undring vi registrerer at dagens Høyre ikke ønsker å gå til valg på et samarbeid med Venstre og Kristelig Folkeparti, men i stedet manøvrerer seg inn i en posisjon som deltager i eller støttespiller for et risikoprosjekt på ytre Høyre.

Tor Homleid,
politisk nestleder, Sandefjord Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**