Frykter en sentralisering av Bergensskolen

– Det er bra at regjeringen nå lanserer en ordning med rentefrie lån til skoler og svømmehaller, dette har Venstre foreslått flere ganger i Stortinget uten å få respons, sier leder i Venstres bystyregruppe og tidligere oppvekstbyråd, Hans-Carl Tveit.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Vi hadde god nytte av den forrige tilsvarende ordningen Samarbeidsregjeringen lanserte da jeg var oppvekstbyråd, fortsetter han.

– Tross gleden over denne nye finansieringsordningen frykter jeg at høyrebyrådet vil benytte midlene til en sentralisering av bergensskolen. Byrådet har allerede i bybudsjettet for 2009 lansert en ny skolestruktur der de større skolene blir pusset opp mens de mindre råttner på rot. Disse midlene kommer “godt med” i byrådets sentraliseringsreform for Bergensskolen. Venstre krever derfor at alle skoler med vedlikeholdsbehov tildeles midler i denne ordningen, fortsetter Tveit.

– Regjeringen burde også lansere en finansieringsordning for etter- og videreutdanning av lærere slik Venstre har foreslått. Det er behov for faglig og ikke bare en fysisk opppussing av skoleverket, avslutter Tveit.

For ytterligere kommentarer, kontakt Hans-Carl Tveit på tlf: 91 55 98 16

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**