Jernbanepakken innebærer blant annet følgende:
1) Bygge ferdig nett av dobbeltsporet jernbane tilrettelagt for høye hastigheter i Intercity-triangelet og rundt alle større byområder innen 2020. Reisetiden fra Oslo til endepunktene i Intercity-triangelet (Lillehammer, Halden, Skien) skal ikke være mer enn 80 minutter i 2020.
2) Bygge ut jernbanenettet slik at reisetiden Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim ikke blir mer enn 4 timer og reisetiden Oslo-Kristiansand ikke mer enn 3 timer i 2020.
3) Bygge flere krysningsspor på strekninger med stort potensiale for godstrafikk og slik legge til rette for at andelen godstransport på sjø og bane dobles innen 2020.
4) Omdanne Jernbaneverket til statsforetak, og konkurranseutlyse strekninger og investeringer, drift og vedlikehold på jernbaneinfrastrukturen.
På seminaret samlet Venstre aktørene innen jernbane i Norge til et seminar for å stake ut kursen for en mer moderne jernbane. – Vi samlet aktørene for å lære og for å bli flinkere til å samarbeide, sier Borghild Tenden. Jeg er optimistisk i forhold til jernbanen. Aktørene viste samarbeidsvilje, engasjement og hadde klare bestillinger til politikerne, blant annet i forhold til mer forutsigbarhet i planlegging og bevilgninger. Jeg registrerte også at Venstres jernbanepakke ble godt mottatt.
På seminaret deltok også Flytoget, som flere ganger har utfordret NSB og som ønsker å drifte mer av Intercity trafikken på Østlandet. – Det er spennende å oppleve at togselskapene nå er sultne etter kundene på jernbanen. Det er et godt utgangspunkt for å legge til rette for et større mangfold av togoperatører og et bedre tilbud til de reisende, avslutter Tenden.