Alstahaug Venstre vil opprettholde skolene i distriktet

Alstahaug Venstre vil kjempe for at distriktsskolene skal bestå. Distriktsskolene har livets rett, og spiller en viktig rolle for å opprettholde bosettingen i distriktet. I tillegg er skolene med på å skape en tilknytning til lokalsamfunnet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Rådmann i Alstahaug kommune, Edith Holand, gikk ut i Helgelands Blad fredag den 26.september og uttalte at: “Skolestrukturen kan neppe stå urørt”. Bakgrunnen for denne uttalelsen var at Holand kommenterte på generelt grunnlag hva som kunne forventes som resultat i forbindelse med omstillingsprosjektet som Alstahaug kommune er i gang med.

Denne uttalelsen har vakt reaksjoner, blant annet hos FAU på Mindland skole, som er redd for at Mindland skole legges ned som et resultat av omstillingsprosjektet.

Da Alstahaug Venstre gikk til valg i 2007, var det med et program som sier at vi vil arbeide for å opprettholde skolene i distriktene. I det ligger det at vi i Venstre vil kjempe for distriktsskolene. Vi ser hva skolene betyr for disse små lokalsamfunnene, og vi ønsker at små barn skal få gå på skole i nærmiljøet sitt. Vi erkjenner også at skolene spiller en viktig funksjon for å opprettholde bosetting i distriktene, samt at skolene også er med på å skape en tilhørighet og tilknytning til lokalsamfunnet.

Alstahaug Venstre erkjenner at driftsbudsjettet i skolesektoren er for høyt, og at en reduksjon må til. Men vi mener at endring av skolestrukturen først og fremst må skje i selve Sandnessjøen. Blant annet fordi vi mener antallet skolebygg her er for høyt , med totalt 3 barneskoler innenfor en sirkel med radius 2 kilometer.

Med andre ord. Alstahaug Venstre vil kjempe for å bevare Mindland skole og de andre grendeskolene. Vi ønsker imidlertid at en endring av skolestrukturen skal skje internt i Sandnessjøen by.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**