Venstre ønsker strengere reglementer

Onsdag 1. oktober skal bystyret behandle ulke reglementer for Haugesund kommune, blant annet finansreglement og etisk reglement. Venstre ønsker strengere reglementer på flere områder enn det som er foreslått.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Penger

Forslaget til finansreglement åpner blant annet for at kommunen kan investere i aksjefond. Slik investering har historisk vært gunstig på lang sikt, men kan føre til tap på kortere sikt. Slike tap vil måtte føres som tap i kommunens årsregnskap, og de vil derfor kunne føre til reduserte tilbud til byens borgere.

Finanskrisen vi er inne i nå er et godt eksempel på forhold som vil kunne føre til betydelige tap på kort sikt, og som derfor vil kunne gå ut over tjenestetilbudet inntil aksjemarkedet har stabilisert seg og vunnet tilbake verdiene som har gått tapt. Etter Venstres mening representerer dette en høyere risiko en det kommunen bør ha på sine investeringer.

Haugesund Venstre ønsker også strengere retningslinjer for gaver til ansatte og folkevalgte. Haugesund Venstre går i mot forslag fra Høyre om å åpne for en mer liberal ordning når det gjelder gaver. Prinsippielt bør verken folkevalgte eller ansatte motta gaver utover symbolske gaver.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**