Museumspolitikk

Tiden for å kjøpe enda flere biler, hus og hytter har vel snart nådd sin topp. Ikke kan vi bli stort mettere heller, i hvert fall ikke på mat. Men på opplevelser og kunnskap er vi umettelige. Og jo mer påfyll vi får av det, desto mer sulten blir vi på å få mer. Derfor er det viktig å prioritere kultur og kunnskap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tonje Løwer Gurholt

I en kronikk i Varden forklarer fylkespolitiker Anja Hjelset om bevilgninger til kultur i Telemark. Tallene viser at det er gjort mye bra, men at vi kan bli enda bedre. For å ta Telemark Museum som jeg kjenner best til, så er fakta følgene: Staten har gitt mer til museet, et sekssifret beløp i tillegg til indeksregulering. Skien kommune har gitt mer til museet, bl.a ved å bidra økonomisk til at Brekkeparken har vært gratis for alle. Men fylkeskommunen har gitt mindre til museet. Den har ikke en gang indeksregulert tilskuddet i 2008. Det betyr i praksis mindre penger fra fylke til å drive museet for, samtidig som lønninger, priser og driftsutgifter øker. Så vi partier som er i posisjon på fylkestinget, burde også gi Telemark Museum et økonomisk løft, slik Staten og Skien kommune så bra har gjort.

Telemark Museum utgjør et viktig kulturtilbud for hele Telemark, enten man velger opplevelser fra fortiden, nåtiden eller fremtiden. Det er et kulturtilbud som i tillegg til opplevelsen, også tilfører kunnskap og er derfor usedvanlig viktig å satse på.

Museene er en sentral del av kulturtilbudet i Norge. De må være attraktive for publikum med hensyn til samlinger, lokaliteter og holde høy faglig kvalitet. Venstre vil i sitt nye stortingsvalgprogram bevilge mer midler slik at museene kan bygge opp ytterligere forsknings- og formidlingskompetanse. Vi vil også legge til rette for ytterligere samarbeid mellom ulike kultur- og samfunnsinstitusjoner, for eksempel skole, bibliotek og museer.

Tonje Løwer Gurholt
Leder Telemark Venstre