-Mer trafikk ikke mindre

Distriktsvegsjef Hanne Hermanrud i Statens vegvesen i Sør-Rogaland er ukritisk begeistret over forslaget til kort Eiganestunnel på E39. Venstres Helge Solum Larsen som er nestleder i kommunalstyret for byutvikling, er kritisk til flere av påstandene. Venstre arbeider for en lang tunnel som tar hensyn til mennesker og miljø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

—Den sentrale tanken bak dette prosjektet er å få mindre trafikk på flere av de mest trafikkerte fylkesveiene i byen, så som Ytre Ringvei, Løkkeveien, Kannikkrysset, Tjensvollkrysset og veien ut til Dusavik, sa Hermanrud i Aftenbladet, les mer her >>
-Bakgrunnsdokumentasjonen vegvesenet selv har lagt fram viser jo at trafikktallene for det øvrige vegnettet vil øke som et resultat av denne korte Eiganestunnelen, det har jo sammenheng med at man i alle for stor grad blander stamvegtrafikken med lokaltrafikken, sier Helge Solum Larsen. – Dette vil igjen sørge for at fremkommeligheten for kollektivtransporten blir forverret. Det stilles også allerede spørsmål om bybanen kan bygge mot Stavanger nord dersom dette prosjektet realiseres.

Alternativene har bedre samfunnsøkonomi
-Hermanrud bruker samfunnsøkonomiske regnestykker helt subjektivt, sier Solum Larsen. — Det viktige er at samfunnsøkonomien i en lang Eiganestunnel, eller ved å velge en modell som den Lien har foreslått, vil ha bedre samfunnsøkonomi enn dette forslaget fra vegvesenet. Dette fordi vegvesenets forslag vil gi E39 redusert kvalitet som stamveg, altså som trase for den viktige nyttetrafikken som skal igjennom byområdet. En lang tunnel vil rett å slett være en mer robust løsning over tid.

Støybelastningene øker
Hermanrud mener mange av beboerne også i dette området vil få det bedre enn i dag på grunn av støyskjermingstiltak.
-Støyberegningene viser det motsatte. Støybelastningen vil øke, sier Solum Larsen. -Vegvesenets rapport viser at 300 boliger må kontrolleres for mulige utbedringstiltak i forhold til innendørs støy og dette er nok et konservativt anslag. Det er dessuten heller ikke klart hvilke tiltak for å motvirke støy som faktisk vil komme. Husk også at uteområdene i liten grad kan bekyttes, sier Solum Larsen. -Da vegvesenets plan (2236) kom til 1. gangsbehandling i kommunalstyret for byutvikling 19. juni ble det klart at de berørte av veganlegget ikke var varslet i henhold til lovverket. Det har resultert i at vegvesenet må komme med en ekstraplan i tillegg (plan 2267). Denne har ikke blitt lagt fram ennå, og dermed er det ingen som vet om det vil være mulig å få på plass de støytiltakene som er nødvendige, sier Venstres byutviklingspolitiker og påpeker en interessant innrømmelse:
-Støyberegninger for Tasta skole har det politiske Stavanger bedt om i mange år nå, i denne artikkelen bekreftes det for første gang at skolen vil bli hardt rammet av den foreslåtte motorveg-traseen.

Ingen endelig plan klar
Det sies at planen nå skal sluttbehandles i bystyret. -Det er ikke presentert en endelig plan ennå, konstaterer Solum Larsen. -En ting er sikkert, alle planprosesser skal tilfredstille kravene i plan- og bygningsloven. Om dermed dette forslaget blir sluttbehandles i år, gjenstår å se.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**