Geir Stave, leder i Buskerud Venstre og landsstyremedlem, framholder dette som et av partiets hovedfokus i valgkampen.
– Vi må ta grep i skolen og vi må gjøre det nå, sier Stave. Det må ikke bli: «An apple a day keeps the teacher away».
– Det er læreren vi må satse på, ikke skolefruktordninger eller lenger skoledag. Det viktigste må på plass først.
Uttalelse: Krafttak for læreryrket
Bekymret for lærerrekrutteringen
Venstre er bekymret for lærerrekrutteringen, ikke minst på bakgrunn av det lave antall søkere til lærerutdanningene i år og den relativt høye snittalderen på lærerne i skolen. Venstre frykter den sviktende rekrutteringen kan føre til enda større lærermangel i fremtiden. Løsningen for å få flere til å velge læreryrket er å løfte opp lærernes betydning og status i et moderne kunnskapssamfunn. Dersom norsk skole skal ha de beste lærerne, må målet være at lærernes status må heves til det statusnivået som legene har i dag.
Halvparten over 50 år
Tall fra Utdanningsforbundet dokumenterer at halvparten av lærerne i den videregående skolen er over 50 år. I løpet av en tiårsperiode vil man derfor trolig måtte erstatte et betydelig antall lærere i den videregående skolen. Det er høyst usikkert om antallet nyutdannede lærere vil kunne kompensere for disse utviklingstrekkene.
Flere lærere før utvidet skoledag
Statsrådsduoen Bård Vegard Solhjell og Tora Aasland mangler ambisjoner på vegne av norsk skole når de ikke evner å vise handlekraft mot den sviktende rekrutteringen til læreryrke. For Venstre er det uforståelig at regjeringen utvider skoledagen uten at man først sørger for å ha på plass nok lærere.
Stipend for å ta pedagogikk
Venstre mener staten må legge forholdene til rette for å få flere til å bli lærere, og skape flere deltidsutdanninger og desentraliserte opplegg for formålet. Men nye yrkesgrupper trenger tilleggsutdanning før de kan jobbe som lærere. Her mener vi staten kan bidra gjennom å utbetale stipender for å ta tilleggsutdanning innenfor pedagogikk.
Helhetlig plan
Venstres landsstyremøte mener derfor det er åpenbart et behov for en nasjonal og helhetlig plan for å rekruttere nye lærere, og i større grad beholde eldre lærere. En nasjonal rekrutteringsplan for lærere med bl.a følgende tiltak må derfor på plass:
Rekruttering av lærere fra andre relevante yrker: Etablere særskilte pedagogiske kvalifiseringsstipend og/eller nedskriving av studielån for å få masterutdannede til å ta tilleggsutdanning i pedagogikk
En endret og utvidet allmennlærerutdanning med mer faglig fordypning og mer praksis.
Systematisk videreutdanning for alle lærere i alle fag (et kompetanseår).
Seniortiltak for å beholde verdifull kompetanse i skolen: Ifølge tall fra Utdanningsforbundets medlemspanel ønsker så mange som tre av fire lærere å arbeide etter fylte 60 år, men mange opplever at det i liten grad legges til rette for dette.