Krafttak for læreryrket

Venstres landsstyre vedtok 28. september en uttalelse om å styrke lærerutdanningen og læreryrket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Geir Stave er leder i Buskerud Venstre

Foto: Tove Kristiansen

Geir Stave, leder i Buskerud Venstre og landsstyremedlem, framholder dette som et av partiets hovedfokus i valgkampen.

– Vi må ta grep i skolen og vi må gjøre det nå, sier Stave. Det må ikke bli: “An apple a day keeps the teacher away”.
– Det er læreren vi må satse på, ikke skolefruktordninger eller lenger skoledag. Det viktigste må på plass først.

Uttalelse: Krafttak for læreryrket

Bekymret for lærerrekrutteringen
Venstre er bekymret for lærerrekrutteringen, ikke minst på bakgrunn av det lave antall søkere til lærerutdanningene i år og den relativt høye snittalderen på lærerne i skolen. Venstre frykter den sviktende rekrutteringen kan føre til enda større lærermangel i fremtiden. Løsningen for å få flere til å velge læreryrket er å løfte opp lærernes betydning og status i et moderne kunnskapssamfunn. Dersom norsk skole skal ha de beste lærerne, må målet være at lærernes status må heves til det statusnivået som legene har i dag.

Halvparten over 50 år
Tall fra Utdanningsforbundet dokumenterer at halvparten av lærerne i den videregående skolen er over 50 år. I løpet av en tiårsperiode vil man derfor trolig måtte erstatte et betydelig antall lærere i den videregående skolen. Det er høyst usikkert om antallet nyutdannede lærere vil kunne kompensere for disse utviklingstrekkene.

Lærer

Foto: Microsoft

Flere lærere før utvidet skoledag
Statsrådsduoen Bård Vegard Solhjell og Tora Aasland mangler ambisjoner på vegne av norsk skole når de ikke evner å vise handlekraft mot den sviktende rekrutteringen til læreryrke. For Venstre er det uforståelig at regjeringen utvider skoledagen uten at man først sørger for å ha på plass nok lærere.

Stipend for å ta pedagogikk

Venstre mener staten må legge forholdene til rette for å få flere til å bli lærere, og skape flere deltidsutdanninger og desentraliserte opplegg for formålet. Men nye yrkesgrupper trenger tilleggsutdanning før de kan jobbe som lærere. Her mener vi staten kan bidra gjennom å utbetale stipender for å ta tilleggsutdanning innenfor pedagogikk.

Helhetlig plan

Venstres landsstyremøte mener derfor det er åpenbart et behov for en nasjonal og helhetlig plan for å rekruttere nye lærere, og i større grad beholde eldre lærere. En nasjonal rekrutteringsplan for lærere med bl.a følgende tiltak må derfor på plass:

Rekruttering av lærere fra andre relevante yrker: Etablere særskilte pedagogiske kvalifiseringsstipend og/eller nedskriving av studielån for å få masterutdannede til å ta tilleggsutdanning i pedagogikk
En endret og utvidet allmennlærerutdanning med mer faglig fordypning og mer praksis.
Systematisk videreutdanning for alle lærere i alle fag (et kompetanseår).
Seniortiltak for å beholde verdifull kompetanse i skolen: Ifølge tall fra Utdanningsforbundets medlemspanel ønsker så mange som tre av fire lærere å arbeide etter fylte 60 år, men mange opplever at det i liten grad legges til rette for dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**