Kolsåsbanen med metrostandard

Leserinnlegg fra Inge Solli: Fylkestinget vedtok i år at Ruter AS skal utrede teknisk løsning for å bygge ut Kolsåsbanen til metrostandard.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


 Inge Solli (V) er varaordfører i Akershus.

Inge Solli (V) er varaordfører i Akershus.
Foto: Christoffer Biong

Fylkestinget vedtok 19. juni i år at kollektivselskapet Ruter AS skal utrede teknisk løsning for å bygge ut Kolsåsbanen til metrostandard. Akershus fylkeskommune avgjør endelig løsning.

Fylkestingets vedtak om at Kolsåsbanen skal bygges ut til metrostandard står ved lag. Oppslag i Asker og Bærum Budstikke kan ha gitt inntrykk av at Ruter AS på egen hånd har vedtatt en helt annen teknisk løsning enn det fylkestinget har bedt dem utrede.

Som en del av planprosessen bruker Ruter AS tilgjengelig materiale som også beskriver andre løsninger, men kollektivselskapet har bekreftet at de ikke har prioritert eller konkludert med noe annet alternativ enn det fylkeskommunen har vedtatt.

Retningslinjene i plan- og bygningsloven samt regelverk for kvalitetssikring må følges, og så store prosjekter som Kolsåsbanen krever omfattende konsekvensutredninger. For å tilfredstille disse kravene og for å gjennomføre utredningsarbeidet mest mulig effektivt, skal den tekniske løsningen vurderes opp mot noen referanseløsninger. Slike referanseløsninger kan være trikk eller buss. Dersom referanseløsningene ikke utredes nå, vil det føre til forsinkelser i framdriften på et senere tidspunkt. Det er nemlig krav om å utføre en slik utredning.

I et leserinnlegg på Budstikkas hjemmesider hevder Ove Tønnessen at dersom Akershus Fylkesting tillater Ruter AS å utrede dette på nytt har det som konsekvens at utbyggingen av strekningen fra bygrensen til Bekkestua ikke kommer i gang ved årsskiftet som planlagt. Siden utredningsarbeidet til Ruter AS i hovedsak legger eksisterende utredninger til grunn, så er ikke jeg redd for at dette skal føre til forsinkelser.

Det arbeides nå med å få på plass en byggherre for prosjektet, noe som er en forutsetning for å utlyse det tekniske forprosjektet. Det gjelder dessuten å finne et riktig kvalitetsnivå på Kolsåsbanen. Krav om perrong på rett linje gjør utbyggingen dyrere. For å redusere kostnadene bør vi i samråd med Bærum kommune vurdere veier som krysser sporet i plan, evt. stenge noen veier der det kan gjøres uten vesentlig ulempe for trafikantene. Et godt tilbud på Kolsåsbanen med tilhørende innfartsparkeringsplasser bør bli så attraktivt at mange velger bane framfor bil.

Målet er å få Kolsåsbanen i gang igjen så raskt som mulig, og at så mange som mulig reiser kollektivt!

Inge Solli (V)
Fylkesvaraordfører i Akershus

Dette leserinnlegget er et svar på dette innlegget fra budstikka.no

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**