Foreslåtte kandidater til stortingslisten

Fristen for å komme med forslag på kandidater til stortingsvalglisten i Buskerud var 15. september. Alfabetisk liste med alle kandidater er nå sendt lokallagene til behandling. Lokallagene har frist til 15. oktober med å rangere kandidatene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Følgende kandidater er foreslått – i alfabetisk rekkefølge:

Anna Sankei Mayoma, Lier
Vlasta Sundmoen, Gol
Ulla Nordgarden, Drammen
Øystein Senum, Kongsberg

Nominasjonsnemnda vil foreslå at lokallagene i utgangspunktet rangerer minst 5 kandidater i nummerert rekkefølge.

Ifølge § 6-2 i valgloven som omhandler “antall kandidatnavn på listeforslaget ” heter det ” (1) Ved stortingsvalg skal listeforslaget være utfylt i rekkefølge med navnet på så mange kandidater som skal velges representanter til Stortinget fra fylket. Forslaget kan i tillegg inneholde inntil seks andre navn.”
Fra Buskerud skal det tilsammen velges 9 representanter til Stortinget i 2009. Når lista til Stortingsvalget i tillegg kan innholde inntil 6 navn, blir det tilsammen maksimalt 15 navn på listeforslagene fra Buskerud.

Nominasjonsnemnda vil gå inn for at den endelige lista for Venstre i Buskerud til stortingsvalget i 2009 som blir vedtatt på nominasjonmøtet i desember 2008 blir satt opp 15 navn. Om noen lokallag ønsker å forslå mer enn 5 navn – og inntil 15 navn i nummerert rekkefølge ser nominasjonsnemnda positivt på dette.

Forslaget til rangert liste fra lokallagene, kan godt ha med kandidater som ikke er oppført på den alfabetiske lista, som lokallagene har fått tilsendt.

Ut fra tidligere tilsendt tidsplan ber vi lokallagene om å behandle nominasjonen i medlemsmøte og innen – 15. OKTOBER 2008 – sende inn forslag til rangert liste. Forslaget sendes til leder i nominasjonsnemnda på e-post: [email protected]

Nominasjonsnemnda tar sikte på å ha innstilling til liste for stortingsvalget 2009 ferdig til 1. november 2008. Innstillingen fra nominasjonsnemnda vil da bli sendt lokallagene og fylkesstyret, og ellers bli gjort kjent offentlig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**